چکیده:
در ابتدای تشکیل دولت صفویه با توجه به شرایط جهان اسلام، تحولاتی در گفتمان های مذهبی ایجاد گردید. صفویان با رسمی کردن تشیع، جدایی مذهبی و استقلال ایران را در مقابل جهان تسنن بنیاد نهادند. با اعلام رسمی تشکیل حکومت شیعی، ازبکان، همسایگان شرقی ایران به عنوان یکی از نمایندگان گفتمان تسنن به مخالفت با آن پرداختند. به همین سبب جنگ و درگیری میان ایشان آغاز گردید.
در ابتدای تشکیل دولت صفویه، هنگامی که شاه اسماعیل و شیبک خان ازبک آماده رویارویی با یکدیگر می شدند نامه هایی میان ایشان رد و بدل گردید. نکته اصلی و دال مرکزی این نامه ها، حقانیت حکومت بود. این پژوهش برای شناخت مبانی نظری حقانیت حکومت در قرن دهم هجری در میان ایرانیان و ازبکان، با پرسش اصلی «گفتمان حقانیت حکومت در مکاتبات شیبک خان و شاه اسماعیل بر چه اصولی استوار است؟» به بررسی نخستین مکاتبات شاه اسماعیل و شیبک خان ازبک با استفاده از روش تحلیل گفتمان فو کو می پردازد تا منطق گفتمان ساز آنان برای کسب حقانیت حکومت و مهم ترین شاخصه های حقانیت قدرت از دیدگاه آنان مشخص شود.
خلاصه ماشینی:
رویارویی نظری گفتمان حقانیت حکومت در مکاتبات شاه اسماعیل صفوی و شیبک خان ازبک * فاطمه سرخیل ** علی محمد ولوی چکیده در ابتدای تشکیل دولت صفویه با توجـه بـه شـرایط جهـان اسـلام ، تحـولاتی در گفتمان های مذهبی ایجاد گردید.
این پژوهش برای شـناخت مبانی نظری حقانیت حکومت در قرن دهم هجری در میان ایرانیـان و ازبکـان ، بـا پرسش اصلی «گفتمان حقانیت حکومت در مکاتبات شیبک خان و شاه اسـماعیل بر چه اصولی استوار است ؟» به بررسی نخستین مکاتبات شاه اسـماعیل و شـیبک خان ازبک با استفاده از روش تحلیل گفتمان فو کو می پردازد تا منطق گفتمان سـاز آنان برای کسب حقانیت حکومت و مهم ترین شاخصـه هـای حقانیـت قـدرت از دیدگاه آنان مشخص شود.
در این پژوهش برای شناخت مبانی حقانیت حکومـت در میـان ایرانیـان و ازبکـان در نخستین سال های تشکیل سلسله صفویه ، با پرسش اصلی «گفتمان حقانیـت حکومـت در مکاتبات شیبک خان و شاه اسماعیل بر چه اصـولی اسـتوار اسـت ؟» بـه بررسـی نخسـتین مکاتبات شاه اسماعیل و شیبک خان ازبک با اسـتفاده از روش تحلیـل گفتمـان فوکـو مـی پردازیم تا منطق گفتمان ساز آنان برای کسب حقانیت حکومت و مهم ترین شاخصه هـای این امر از دیدگاه آنان مشخص شود.
کلماتی مانند عهد ازل نشان دهنده این است کـه او بـه گفتمـان حقانیت از جانب اهل بیت (ع ) در نامه شاه اسماعیل هیچ اعتقادی ندارد.