چکیده:
حقوق فرزندان نامشروع در تمام دنیا به صورت یک معضل حقوقی وجود داشته و دارد، بعضی از کشورها
حقوقی یکسان با سایر حقوق سایر فرزندان قانونی برای آنان قائل شده و کشورهایی دیگر بعضی از حقوق
فرزندان قانونی را از آنان سلب کرده که البته برخورد با این مساله از کشوری به کشور دیگر به خاطر
تفاوت فرهنگ ها و ادیان فرق میکند. اطفال نامشروع اطفالی هستند که از رابطه ی آزاد بین زن و مرد
بوجود آمده اند این اطفال از یکسری حقوق برخوردارند مثل حق حیات، حق آزادی و حق نام و ملیت و. .
و از یکسری حقوق مثل ارث محرومند.
خلاصه ماشینی:
"(نجفی، جلد ٣١: ١٩٧) در فقه امامیه ، نفقه بنابر نظر گروهی از فقها از آثار نسب مشروع است و فقها در باب نفقات قرابت نسبی را یکی از اسباب تحقق و تعلق نفقه دانسته اند از جمله محقق حلی در شرایع میگویند:"لاتجب النفقه الا باحد اسباب ، الزوجیۀ والقرابۀ"و همچنین شهید ثانی در کتاب نکاح درباره ی نفقات می گویند"و اسبابها ثلاثۀ، الزوجیۀ والقرابۀ البعضیۀ (امامی، ١٣٤٩: ٢٠٩) لذا فقها اسباب نفقه را قرابت بین منفق و منفق علیه میدانند ولی شرعا و قانونا ولد زنا به زانی و زانیه ملحق نمیگردد بنابراین قرابتی بین طفل نامشروع و پدر عرفی اش نمیباشد زیرا قرابت نسبی وقتی مصداق پیدا میکند که ناشی از رابطه ی مشروع باشد و چون ولد زنا دارای نسب مشروع نیست مستحق نفقه نخواهد بود، (محقق حلی: ١٤٠٩: ١٧٦) این طفل حق نفقه بر اقارب خود را نخواهد داشت و اقارب طبیعی او نیز چنین حقی ندارند.
(جعفری لنگرودی، ١٣٧٥: ٢٥٣) اکثر فقهای امامیه قائلند که ولد زنا از زانی و زانیه ارث نمیبرد و آنها نیز از ولد زنا ارث نمیبرند، یعنی به طور کلی قائل به عدم توارث بین طفل نامشروع و ابوین طبیعی او هستند زیرا دلیل عدم توارث برای پدر و مادر یکی است که همان زناست (مغنیه ، بی تا: ٢٨٠) دیه ولد زنای محکوم به اسلام : آیا ولد زنایی که اسلام آورده است دیه او همانند دیۀ مسلمانان دیگر است ؟ اختلاف نظر وجود دارد، محقق در شرایع به اختلاف نظر اشاره کرده و میگوید عده ای معتقدند اگر ولد زنا اظهار اسلام کند، دیه او به اندازه دیه مسلمان است و عده ای دیگر میگویند به اندازه دیه ذمی است به اندازه دیه ذمی است (مجلسی، بی تا: ٤٣٦) ولی در مستند و مدرک این نظریه خلاف وجود دارد."