چکیده:
خرید اجباری یا وسواسی به عنوان خریدی مزمن و تکرار شونده توصیف شده است که یک پاسخ ابتدایی و اولیه به رویدادها یا احساسات منفی می باشد. هدف این پژوهش تعیین میزان شیوع این رفتار در دانشجویان و همچنین کشف نقش عوامل خانوادگی (ادراک فرد از گرایش های خرید وسواسی والدین)، روان شناختی ( اعتماد به نفس، وضعیت اجتماعی ادراک شده همراه با خریدن، خیال پردازی)، جامعه شناختی ( تماشای تلویزیون، تاثیرات همسالان، فراوانی بازارگردی، استفاده و دسترسی به کارت اعتباری) و جمعیت شناختی ( جنسیت، سن و وضعیت اجتماعی-اقتصادی) از طریق یک پژوهش توصیفی-همبستگی بوده است. نمونه آماری پژوهش را 268 نفر(146 مرد و 122 زن) از دانشجویان دانشگاه شهید رجایی و علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل دادند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. از مقیاس خرید وسواسی(فابر و اوگوین،1992)، مقیاس اعتماد به نفس ( روزنبرگ،1965)، مقیاس تاثیرات خانواده و همسالان(د آستوس و همکاران،1990)، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و چند مقیاس درجه بندی کوتاه برای ارزیابی خیال پردازی،وضعیت اجتماعی ادراک شده،تماشای تلویزیون، میزان بازارگردی و دسترسی به کارت اعتباری استفاده شد. برخی از نتایج به دست آمده عبارت است از: 1- بین میزان ادراک فرد از گرایش های خرید وسواسی والدین و رفتار خرید وسواسی رابطه مثبت وجود داشته است. 2- بین اعتماد به نفس و رفتار خرید وسواسی فرد رابطه منفی وجود داشته است. 3- بین وضعیت اجتماعی اداراک شده همراه با خریدن و خرید وسواسی فرد رابطه مثبت وجود داشته است. 4- بین میزان خیال پردازی و رفتار خرید وسواسی رابطه وجود داشته است. 5- بین میزان تماشای تلویزیون و رفتار خرید وسواسی رابطه مثبت وجود داشته است. 6- بین فشار همسالان و رفتار خرید وسواسی رابطه مثبت مشاهده گردید. 7- بین سن و رفتار خرید وسواسی رابطه منفی وجود داشته است. 8- میزان رفتار خرید وسواسی در دانشجویان دختر بیشتر بوده است. 9- بین استفاده از کارت اعتباری و رفتار خرید وسواسی رابطه مثبت وجود داشته است. در نهایت، چگونگی نتایج و دلالت های آنها مورد بحث قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
"هدف این پـژوهش تعیین میزان شیوع این رفتـار در دانشـجویان و همچنـین کشـف نقـش عوامـل خـانوادگی (ادراک فرد از گرایش های خریـد وسواسـی والـدین )، روان شـناختی (اعتمـاد بـه نفـس ، وضعیت اجتماعی ادراک شده همراه با خریدن ، خیال پردازی)، جامعـه شـناختی (تماشـای تلویزیون ، تأثیرات همسالان ، فراوانی بازارگردی، استفاده و دسترسی به کارت اعتباری) و جمعیت شناختی (جنسیت ، سن و وضـعیت اجتمـاعی-اقتصـادی) از طریـق یـک پـژوهش توصیفی-همبستگی بوده است .
Damon خانوادگی (ادراک فرد از گرایش های رفتار خرید وسواسی )، عوامل روان شـناختی (اعتماد به نفس ، وضعیت اجتماعی ادراک شده همراه با خرید و خیـال پـردازی )، عوامل جامعه شناختی (تماشای تلویزیون ، تأثیرات همسالان ، فراوانی بـازارگردی ، استفاده و دسترسی به کارت اعتباری ) و عوامل جمعیت شناختی (جنسیت ، سـن و وضعیت اجتماعی - اقتصادی ) با رفتار خریـد وسواسـی در آنهـا مـی باشـد.
روش تحقیـق به لحاظ روش جمع آوری داده ها یک پژوهش توصیفی است چون در پی آن بوده است تا میزان شیوع و عوامل تأثیر گذار احتمالی در خرید وسواسی مورد بررسی و توصیف قرار گیرند و از آنجا که به دنبال روابط احتمالی متغیرهـای خـانوادگی ، روان شناختی ، جامعه شناختی و جمعیت شناختی با رفتـار خریـد وسواسـی اسـت مطالعه توصیفی از نوع همبستگی می باشد."