چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی باهوش هیجانی دربین دختران دانشجوی دانشگاه الزهرا(س) شهر تهران که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل می باشند انجام گرفته شده است،ابزار مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از:پرسشنامه هوش معنوی ناصری با 97 سوال و پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن با 90 سوال که به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش(هوش معنوی، هوش هیجانی) بر روی نمونه پژوهش که شامل 202 نفرازدختران دانشجومی باشد اجرا گردیده، به منظور آزمون فرضیه پژوهش از روش آماری همبستگی استفاده گردید و نتایج حاصل نشان داد که بین هوش معنوی وهوش هیجانی رابطه معناداری وجود دارد به این معنی که هر چه افراد از هوش معنوی بالاتری برخوردار باشند از نظر هوش هیجانی نیز در سطح بالاتری قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"آزمون هوش هیجانی این آزمون دارای ٩٠ سؤال و ١٥ خرده مقیاس است که این خرده مقیاسها عبارتند از : ١-خود آگاهی هیجانی ٢- خود ابرازی ٣- عزت نفس ٤- خود شکوفایی ٥- استقلال ٦- همدلی ٧- مسئولیت پذیری اجتماعی ٨- روابط بین فردی ٩- واقع گرایی ١٠- انعطاف پذیری ١١- حل مسأله ١٢- تحمل فشار روانی ١٣- کنترل تکانش ١٤- خوش بینی ١٥- شادمانی گزینه ها بر روی یک طیف ٥ درجه ای لیکرت تنظیم شدهاند، نمرهگذاری از ٥ به ١ (کاملأ موافقم ٥ و کاملأ مخالفم ١) و در بعضی از سؤالات با محتوای منفی یا معکوس از ١ به ٥ (کاملا موافقم ١ و کاملا مخالفم ٥) انجام می شود.
دهشیری (١٣٨٢) نیز آزمون هوش هیجانی بار-ان را در بین دانشجویان شهر تهران هنجاریابی کرده برای این کار ٥٢٠ نفر از دانشجویان را به شیوه نمونه - گیری خوشه ای انتخاب کرد و ضریب پایایی به روش محاسبه آلفای کرونباخ ٧٣% وبا استفاده از روش بازآزمایی بعد از یک ماه ٧٣%گزارش گردید.
بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین هوش معنوی و هوش هیجانی همبستگی بالایی وجود دارد و این دو متغییربا هم رابطه معناداری دارند.
تحقیق حاضر با پژوهش هارمر و فالن (٢٠٠٩) که تحقیقی را با عنوان نقش هوش هیجانی در پیگیری یک زندگی معنوی بر روی کارمندان سازمانی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که افزایش معنویت در افراد می تواند هوش هیجانی آنها را افزایش دهد و با پژوهش حتاضر هماهنگ و همسو می باشد."