خلاصه ماشینی:
"در نوشتههای کسانی از قبیل بروکنر و هیلمن (Brookner Heilman) ، انگلمن (Engelmann) ،لو (Lowe) و سالاس (Salas) بر ضرورت طراحی و اجرای برنامه آموزشی در زمینه حسابداری به منظور ارتقای کمی و کیفی حرفه و آموزش حسابداری در کشورهای در حال توسعه تاکید شده است.
این افراد میتوانند دست کم برای دو سال هدف خود را دنبال کنند؛ 2-فراهم آوردن نیروی حسابدار نیمه حرفهای برای شرکت در برنامههای توسعه اقتصادی؛ 3-وارد شدن تجربه عملی حسابداری به نظام آموزشی؛ 4-رشد کمی و کیفی حرفه حسابداری در اثر اجرای نظام آموزش دو مرحلهای در کشورهای در حال توسعه؛ 5-کسانی که مایل به طی مدارج حرفهای نیستند از نظام خارج میشوند؛ 6-ارتقای کیفی دانش آموختگان حرفهای.
مزایای نظام پیشنهادی آموزش حسابداران آینده این نحوه آموزش در سطوح کاردانی و کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری دارای مزایای زیر است: این نظام آموزشی باعث میشود که کسب تجربه عملی اجباری شده و دانشجویان حسابداری از زمان شروع دوره کاردانی به بازار کار حرفهای وارد شوند.
وجود دو گرایش حسابداری کاربردی و نظری در سطح کارشناسی ارشد به برنامه آموزشی خاصیتی پویا میدهد و در کوتاهمدت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را قادر به استفاده بهینه از منابع در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز حرفه و آموزش حسابداری کشور مینماید.
J. ,(1978),"The Evolution of Accountlng in Developing Countries",International Journal of Accounting Education and Research,Fall, pp 105-120 20-شلیله،محمد و یارندی،"آسیبشناسی حرفه حسابداری در ایران"ضمیمه ماهنامه حسابداری سال نهم، شماره اول و دوم مرداد 1372."