چکیده:
کتاب «اصول اساسی برنامه درسی و آموزشی» تایلر یکی از چالش برانگیز ترین اثر در حوزه برنامه ریزی درسی است که مورد نقد گروه های مختلف قرار گرفته . منتقدان از یک سو، آن را «سرقت ادبی» و برگرفته از آثار دیگرصاحب نظران و از سوی دیگر، سوال هایش را سرمنشاء مهندسی سازی برنامه درسی می دانند. مطالعه حاضر دو هدف اصلی را دنبال می کند. یکی، بررسی ارزیابی هایی دیدگاه های متفاوت نسبت به منطق و دیگری، باز ارزیابی این اثر با مقایسه آن و نسخه بازبینی شده اش توسط نگارنده تا شاید به برخی از تفاسیر ناقدان پاسخ داده شود. بنابراین ، محقق با وظایف ارزیابی، مقایسه کردن و ارائه بدیل ها از روش کاوشگری فلسفی (نقد توسعی) با هدف ابهام زدایی، فهم و شفاف سازی برنامه درسی مبتنی بر تعیین اهداف تایلر استفاده کرده است . یافته ها نشان می دهد، ارمغان منطق تایلر برای تعلیم تربیت کشور ها شامل فوایدی نظیر، توجه به ارزش ها، توجه به تفاوت های فردی، تربیت معلم فکور، تربیت دانش آموز فکور و توجه به علائق آنها، توجه به تخصص گرایی در کنار آموزش عمومی، تلفیق نظریه و عمل ، توجه به حل مسئله و معایبی چون ، توجه فراوان به اهداف تجویزی، عدم توجه به مشارکت دانش آموزان در انتخاب راهبرد های یادگیری، توجه زیاد به ارزشیابی پایانی بوده است . در نتیجه منطق تایلر به عنوان راهنمای توسعه برنامه درسی همانند یک چهارچوبی تلقی می شود که سازه های آن می تواند سخت و محکم یا انعطاف پذیر باشد.
خلاصه ماشینی:
"تایلر فکر می کند که خودش تنها نویسنده کتاب «انجیل ساخت برنامـه درسـی» اسـت و به راستی تصور می کند، «اصول اساسی برنامه درسی و آموزشی» وحی منزلی است که بر سرزمین آمریکا نازل 1- Dewey 2- Shane 3- Goodlad 4- Eisner 5- Kiester 6- McNeil 7- Marshall 8- Kliebard 9- Hilda Taba 10- Pinar پژوهش های تربیتی شماره ٣٢ - بهار و تابستان ١٣٩٥ شده است .
وظیفه سوم پژوهشگر فلسفی 1- Fisch 2- Schwab 3- Oberg 4- Wise 5- Short 6- Garrison 7- Macmillan پژوهش های تربیتی شماره ٣٢ - بهار و تابستان ١٣٩٥ انتقادی به منظور کمک به بهبود علمی تربیت ، از جمله برنامه درسی، در فرآیند مقایسه از هنجار هـا بهـره مـی گیرد، مثلا آیا سنت های برنامه درسی عقلانی یا عملی تایلر می تواند همه مشکلات مهم برنامه درسی را حل کند؟ یعنی چیزی که لودن آن را «پیشرو بودن » سنت پژوهشی می خواند و شامل یک پارادایم در پاسخگویی به پرسش ها یا حل مسئله هایی است که در حوزه برنامه درسی اهمیت حیاتی دارد.
منطق تایلر تایلر (١٩٤٩) در منطق برنامه ریزی درسی خود روش های مواجه با چهار سوال اساسی زیر را مورد بررسی قرار داده است : ١- مدارس باید در جستجوی دستیابی به چه اهدافی باشند؟ ٢- برای دستیابی به این اهداف ، تجربیات یادگیری باید چگونه انتخاب شوند؟٣- چگونه می توان این تجربیات تربیتی را به منظور اثر بخشی آموزش سازماندهی کرد؟ ٤- چگونه می توان این تجربیات اثر بخش آموزشی را ارزشیابی نمود؟ زمینه های اجتماعی - فردی موثر در ایجاد منطق ١٩٤٩ چند عامل مهم در شکل گیری منطق تایلر موثر هستند (اسـتانلی،١ ٢٠٠٩)."