چکیده:
این مقاله با عنوان بررسی جایگاه پرسش و نقش آن در مشاوره فلسفی، به دنبال پاسخگویی به این پرسش ها میباشد، ١.پرسش چیست ؟ ٢.مشاوره فلسفی چیست ؟ ٣.جایگاه پرسش در مشاوره فلسفی کدام است ؟ ٤.پرسش و مشاوره فلسفی چگونه پژوهش در تربیت را متحول خواهد کرد؟برای پاسخگویی به این پرسش ها از روش تحلیلی محتوای کیفی و دیالکتیک با خود استفاده شده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد: مشاوره فلسفی ابداع دوران جدید است گرچه می توان ریشه های ان را به سقراط باز گرداند. مشاوره فلسفی به مراجعان کمک می کند پرسش هایی اساسی از خود بپرسند و در این رهگذر ذهن خود را سازمان دهی کنند و ریشه ای نادرستی افکارشان را کشف کنند. پرسش هم نقش اساسی در فلسفه ورزی دارد و هم اگر قرار باشد در مشاوره فلسفی مورد استفاده قرار گیرد ، نقشی جدی ایفا می کند. مشاوره فلسفی چون یک آغاز و یک ابداع می تواند پژوهشهای تربیتی را تحت تاثیر قرار دهد. و به برخی پرسش های اساسی پاسخ دهد؛ آیا باید در آموزش و پژوهش در مشاوره تحولی ایجاد شود؟ آیا فلسفه و فلسفه ورزی باید آموزش و پژوهش در سایر رشته های تربیتی را نیز تحت تاثیر قرار دهد؟
خلاصه ماشینی:
"در واقع مراجع با چه هدفی برای مشاوره می آید؟ برای مقابله با مشکل هم اکنون خود، در جستجوی چه چیزی است ؟ در انتظار چه چیزی است ؟ گفته شده به منظور حفظ استهزا سقراطی ١ ( که ثابت شده پربارترین نوع طنزگویی است ) مشاور باید صبور باشد و خرد شخصی و فرضیات مربوط به خود را حفظ کند، و با این پرسش شروع کند: چرا می خواهی عقیده ام را در این زمینه بدانی؟ سست کردن این چنینی مراجع ، شاید سبب باز شدن دری به روی او شود که در آن فضا به تفکر بپردازد.
بدین معنا که برخی از موضوعات از این نظر که چگونه آن ها را بپرسیم قابل تحویل به صورت علمی یا فلسفی هستند، مثلا در مورد خوشبختی، یکبار سوال ما این است که مردم در مورد پژوهش های تربیتی شماره ٣٣ - پاییز و زمستان ١٣٩٥ خوشبختی چه فکر می کنند؟ برای باسخ گفتن به آن به کمک شیوه علمی و پرسیدن از مردم به پاسخ آن می رسیم .
در انتها می توان گفت که اگر بر این باور هستیم که ریشه روانشناسی در فلسفه است و نیز گوش دادن فعال به عنوان مهمترین تکنیک در مشاوره محسوب می شود، لذا با کمال اطمینان می توان اذعان کرد که از جمله پژوهش های تربیتی شماره ٣٣ - پاییز و زمستان ١٣٩٥ کارکردهای فلسفه ، سودجستن از روش های فلسفه کارکردی و گفتگوی سقراطی است که در جریان مشاوره فردی و گروهی برای اصلاح باورها و تفکرات غیرمنطقی کاربرد دارد."