چکیده:
هدف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﭼﺎﺑﮑﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ را 500 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺧﺮاﺳﺎن ﺟﻨﻮﺑﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻧﺤﻮه ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ آﯾﺪ، و از ﺣﯿﺚ ارﺗﯿﺎط ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻮع ﻋﻠﯽ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺸﺨﺺ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﺪل ﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﯿﺰ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و روش ﻫﺎی ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS.18 و LISREL.8.5 ﺑﻬﺮه ﮔﺮفته ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺮ ﭼﺎﺑﮑﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ ﺑﺮ ﭼﺎﺑﮑﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﺗﺄﯾﯿﺪ اﺛﺮ میاﻧﺠﯽ ﮔﺮی ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﭼﺎﺑﮑﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"از اینرو، با توجه به اهمیت چابکی سازمانی و تقویت رفتار تسهیم دانش در میان کارکنان و سازمان و با عنایت به تأثیر فرهنگ سازمانی بر جنبه های مختلف سازمان ، در این پژوهش ، تأثیر فرهنگ سازمانی -بر اساس مدل دنیسون (٢٠٠٠)- بر رفتار تسهیم دانش آشکار و پنهان -بر اساس مدل ریچاو و ویسبرگ (٢٠٠٩)- و چابکی سازمانی -بر اساس مدل شریفی و ژانگ (٢٠٠٠)- آموزش وپرورش خراسان جنوبی بررسی شده است تا بدین طریق به واسطه حمایت از فرهنگی که برای دانش ارزش قائل می باشد، گامی در راستای بهبود و توسعه رفتار تسهیم دانش و در نتیجه بهبود عملکرد سازمان برداشته شود.
094 همان طور که در جدول (٢) مشاهده می شود، نتایج تحلیل عاملی تأییدی مدل های اندازه گیری فرهنگ سازمانی ، تسهیم دانش و چابکی سازمانی نشان می دهد که شاخص های اصلی برازش کلیه متغیرهای مکنون در دامنه مناسب و قابل قبول قرار دارد.
همچنین به منظور شناخت بیشتر متغیرهای تحقیق ؛ میانگین ، انحراف معیار و ضرایب همبستگی بین سازه های فرهنگ سازمانی ، تسهیم دانش و چابکی سازمانی مورد بررسی قرار گرفت (جدول ٣).
اعداد معناداری ضرایب مدل ساختاری پژوهش برای آزمون فرضیه اصلی نتایج مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر چابکی سازمانی (٠٤٤=β؛ ١٠٨٢=t) و تسهیم دانش (٠٥٢=β؛ ٦٠٧=t) در آموزش وپرورش خراسان جنوبی دارد.
"Effects Of Organizational Agility And Knowledge Sharing On Competitive Advantage: An Empirical Study In Jordan", International Journal Of Management, Vol. 27, No. 3, Part 1, PP: 387- 579."