خلاصه ماشینی:
"بر همین اساس کوشیده است تا مطالبی را هرچند کوتاه زیر عناوین حسابداری به عنوان علم،معیارهای علم،معیارهای درون علمی،معیارهای برون علمی،تولد علم حسابداری، مفهومکشی در نوشتههای حسابداری،زبان علمی و مرزواژهها،و برنامهریزی زبان،عرضه کند.
استرلینگ،اندازهپذیری9پدیدارها را به عنوان معیار علمی معرفی میکند و نتیجه میگیرد که اندازههای حسابداری از عینیت کمی برخوردارند10،بعضی دیگر مانند ولک و همکاران نیز صراحتا اعتراف میکنند که"هیچ معیار راستینی را برای تمیز بین یک علم و یک فن"11به دست نمیدهند،اما نگارنده میکوشد تا از منظری متفاوت،معیارهای علمی مشترک در میان تمام حوزههای دانش را برکشد،زیرا به مدد بازشناسی این معیارها میتوان داوری کرد که آیا حوزهای مانند حسابداری اساسا علم است یا نیست.
معیارهای علم برای آنکه بتوان حوزهای مانند حسابداری را علم دانست ضرورت دارد دو گونه معیار حضور داشته باشد:الف)معیارهای درون علمی و ب)معیارهای برون علمی.
این مفاهیم و اصطلاحات تمایل دارند با هم رابطهای یک به یک برقرار کنند و همین ویژگی است که زبان خاص(زبان علم)را از زبان عام جدا میکند.
در ایران شاید بیش از 8 دهه است که انواع مشاغل حسابداری نوین دایر شده است اما حوزهی حسابداری با هفت دهه تأخیر توانسته است تمام معیارهای درون علمی و برون علمی را احراز کند.
نگارنده بر این باورست که اگر سه جریان پیشگفته که بانی علم حسابداری در ایران هستند دست در دست هم گذارند بیتردید میتوانند با تشکیل یک کمیتهی اصطلاحشناسی برای زبان حسابداری برنامهریزی کنند و اسباب تکامل این معیار علمی را فراهم آورند."