چکیده:
قاعدة «کُلُّ مَنْ أَدْرَکَ الْمَشْعَرَ فَقَدْ أَدْرَکَ الْحَجَّ»، مانند قاعدة میقاتیه، مخصوص حج است و در دیگر عبادات کاربرد ندارد. به طبق فرمودة ائمه: هر فردی قصد عزمت به حج کند، باید وقوف در مشعر را درک کند. وقوف در مشعر و عرفات تابع وضعیت ویژه و شرایط خاصی است. اگر حج گزار این شرایط را رعایت کند، در حقیقت حج را درک کرده است.
خلاصه ماشینی:
»<FootNote No="133" Text=" «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَعْذَرُ لِعَبْدِه»، وسائل الشيعه، ج10، ص56 ، باب 22، ابواب الوقوف بالمشعر، ح2"/> مدارک و مستندات قاعده روايات فراواني دليل بر اين مطلب است که اگر حاجي پيش از طلوع خورشيد مشعر را درک کند، حج او صحيح و کامل است.
»<FootNote No="139" Text=" «إِذَا أَدْرَكَ مُزْدَلِفَةَ فَوَقَفَ بِهَا قَبْلَ أَنْ تَزُولَ الشَّمْسُ يَوْمَ النَّحْرِ فَقَدْ أَدْرَكَ الْحَج»، وسائل الشيعه، ج10، ص58 ، باب 23، ابواب الوقوف بالمشعر، ح6"/> 7ـ موثقة فضل بن يونس: «از امام رضا (ع) در مورد شخصي که سلطان ظالمي او را بازداشت کرده بود، پرسيدم و گفتم: در روز عرفه، قبل از اين که عرفه را درک کند، سلطان او را به مکه فرستاد و حبسش کرد و در روز عيد قربان آزادش نمود، حج او چه ميشود؟ امام7 فرمودند: به حجاج ملحق ميشود و در مشعر وقوف ميکند، آنگاه به منا ميرود و رمي جمره و قرباني و حلق ميکند و چيزي بر او نيست.
<FootNote No="151" Text=" تحريرالوسيله، ج2، ص 248، 249 و 251"/> در خصوص مورد سوم، رسيدن به وقوف اختياري عرفات با اضطراري مشعر، آيتالله سيستاني ميفرمايند: چون وقوف اختياري مشعر بخشي از شب است تا طلوع آفتاب، اگر بين الطلوعين را عمداً هم ترک کند حجش صحيح است ولي در صورت علم يک گوسفند کفّاره واجب است.