چکیده:
این پژوهش با رویکردی تحلیلی و اسنادی و با هدف تحلیل آراء و اندیشههای تربیتی نادینگز و نقد آن از منظر تعلیم و تربیت اسلامی تدوین شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین مبانی فلسفی نادینگز شامل عاطفهگرایی، هستیگرایی، پدیدارشناسی و فمینیسم است. اهداف تربیت مشتمل بر ترکیب تجارب آموزشگاهی با ارزشهایی همچون عشق و علاقه به یادگیری، مهربانی، احترام به خود و تربیت شهروندان دموکراتیک است. از نظر نادینگز، اصلگروی در غمخواری پذیرفته نیست و روشهای تربیتی شامل الگودهی، گفتوگو، و عمل، قابل تایید است. با وجود دیدگاههای مثبتی که در اندیشههای فلسفی و تربیتی نل نادینگز مشاهده میشود، آراء تربیتی وی ضعفهایی نیز بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی دارد؛ از جمله نادیده گرفتن منابع خارجی تقدس در اهداف تربیت، رویکرد فمینیستی در تربیت، مبنا قرار دادن عاطفه به عنوان ملاک اساسی تربیت، غفلت از سایر ابزارهای موثر در تعلیم و تربیت، نسبیتگرایی، غفلت از نقش معیار و اصول در تعلیم و تربیت، غفلت از عوامل درونی در تربیت، ابتنای اندیشة نادینگز بر پراگماتیسم، غفلت از نقش جامع معلم در فرایند یاددهیـ یادگیری، تغافل از نقش تنبیه در تعلیم و تربیت.
خلاصه ماشینی:
"با وجود دیدگاههای مثبتی که در اندیشههای فلسفی و تربیتی نل نادینگز مشاهده میشود، از جمله غمخواری و محبتورزی در تربیت، توجه به عدالت آموزشی و تأکید بر تعلیم و تربیت زنان، اصل توجه به تفاوتهای فردی در برنامههای درسی و مانند آن، اما در آراء تربیتی نل نادینگز، نقاط ضعف و اشکالهایی نیز دیده میشود که میتوان بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی آنها را نقد و بررسی کرد؛ از جمله: نادیده گرفتن منابع خارجی تقدس در اهداف تربیت، رویکرد فمینیستی در تربیت، مبنا قرار دادن عاطفه بهعنوان ملاک اساسی تربیت، غفلت از سایر ابزارهای مؤثر در تعلیم و تربیت، نسبیتگرایی، غفلت از نقش معیار و اصول در تعلیم و تربیت، غفلت از عوامل درونی در تربیت، ابتنای اندیشة نادینگز بر «پراگماتیسم»، غفلت از نقش جامع معلم در فرایند یاددهیـ یادگیری، و تغافل از نقش تنبیه در تعلیم و تربیت.
Table of Contents A Comparative Study on the Meaning and Scope of "Independence" as the Goal of Religious Education / Sa’eed Beheshti / Mohammad Javad Zare’an / Hadi Razzaghi 5 The Role of Sense and Experience in Epistemology and its Educational Implications from the Perspective of Avicenna / Hossein Kar’amad 29 Generalized and Simple Free Will in Moral Transformation / Seyyed Ahmad Faqihi / Mohammad Reza Kiyumarsi Oskoee 49 An Analysis of Optimism and its Pathology from the Perspective of Reason and Religion / Mohammad Hasan Ya’ghubian 69 The Impact of "Responsible Parenting" on Enjoining the Good and Forbidding the Evil with Emphasis on Love and Care / Ferdows Miriyan / A’zam Parcham 85 An Analysis and Critique of the Educational-Philosophical Viewpoints of Noddings from the Perspective of Islamic Education / Hamid Ahmadi Hedayat / Najmeh Ahmadabadi Arani / Mohammad Hassan Mirza Mohammadi 105 In the Name of Allah Director-in-charge: Imam Khomeini Education and Research Institute Managing Director and Editor-in-chief: AliReza Arafi Editor: Mohammad Javad Zarean Deputy Editor-in-Chief: Asad Allah Tusi Translation of Abstracts: Language Department of IKI."