چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی مدیر و نگرش آنها نسبت به تغییر و اثربخشیشان در مدارس متوسطه دوم شهرستان فسا بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل تمامی معلمان مدارس دولتی مقطع متوسطه دوم شهرستان فسا(310 نفر) است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد 175معلم(115 زن و 60 مرد) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامههای رهبری آموزشی هوی و میلکارک(2003)، نگرش نسبت به تغییر سازمانی دونهام و همکاران(1989) و اثربخشی معلم زمانیمنش و سبحانینژاد(1391) مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره و رگرسیون گام به گام و با بهکارگیری نرمافزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی، نگرش آنها نسبت به تغییر و اثربخشی-شان را بهطور معنیداری پیشبینی میکند و متغیر نگرش نسبت به تغییر سازمانی در رابطه بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی و اثربخشی آنها نقش متغیر میانجی ایفا میکند.
خلاصه ماشینی:
"Bliss & Fancera با توجه به پیشینه ارائه شده ، واضح است که پژوهشی که به طور مستقیم به بررسی توانایی درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی در پیش بینی نگرش آن ها نسبت به تغییر سازمانی و اثربخشیشان پرداخته باشد، در دسترس نیست و با توجه به اهمیت و ضرورت همگامی مدارس با تغییرات ، رشد و توسعه جامعه و فرهنگ ملی و از سوی دیگر نقش مدیران به عنوان عاملان تغییر در مدرسه و همچنین حساسیت شغل معلمان که مسئولیت همگامی با اهداف و خط مشیهای آموزش وپرورش را بر عهده دارند، هدف این پژوهش یافتن پاسخ دو سؤال اساسی است .
با توجه به این که هدف پژوهش حاضر، پیش بینی تغییرات اثربخشی معلم و نگرش آن ها نسبت به تغییر سازمانی از طریق درک آنان از رفتارهای رهبری آموزشی مدیران در مدارس متوسطه دوم شهرستان فسا در سال تحصیلی ٩٣-١٣٩٢ است ، لذا از روش تحلیل رگرسیون استفاده میشود.
Baron & Kenny در مرحله سوم و مرحله چهارم معنیدار است (٠/٠٥ ˂P-مقدار) و ضریب غیراستاندارد رهبری آموزشی در مرحله چهارم (٠/٣٠٣) در مقایسه با مرحله سوم (٠/٣٨٧) کم تر شده است ؛ بنابراین نتایج نشان دهنده نقش میانجی متغیر نگرش نسبت به تغییر سازمانی در رابطه بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی و اثربخشی آن هاست ."