چکیده:
باور عمومی این است که تکلیف شب بر یادگیری و عملکرد تحصیلی اثرگذار است، ولی در تحقیقات این مقاله حاصل یک پژوهش کیفی است که با روش تطبیقی و به کمک الگوی بردی، برنامة درسی آموزش شیمی سبز در کشورهای آمریکا، استرالیا، چین و انگلستان را بررسی کرده است. مقالة حاضر تلاش می کند، عناصر اساسی برنامة درسی آموزش شیمی سبز را در کشورهای مورد مطالعه بررسی کند. نتایج به دست آمده، شباهت ها و تفاوت های بین منطق، اهداف، محتوا، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران را نشان می دهد. شباهت ها بیشتر در منطق و اهداف برنامة درسی قصد شده موجود دارد، اما تفاوت ها بیشتر در محتوا، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی دیده می شود. نتایج به دست آمده از این پژوهش می تواند به برنامه ریزان آموزشی و مولفان کتاب های درسی کمک کند تا با دید وسیع تری نسبت به بهبود برنامة درسی شیمی سبز اقدام نمایند.
خلاصه ماشینی:
"در برنامۀ درسی مقدماتی و پیشرفته آموزش شــیمی سبز انگلستان اهداف شــامل حرکت در جهت رفع نیازهای جامعه ، افزایش آگاهی و درک شــیمی ســبز در رسیدن به آینده ای پایدار و سبز، حفظ سلامتی انسان و محیط زیست ، درک متقابل بین شیمی سبز و پایداری ، اهداف افزایش همکاری بین دولت و آموزش وپرورش به ســمت رویکرد سبز، حمایت از اقتصاد جدید، ســرمایه گذاری در مشاغل سبز، پرورش نیروی کار آینده و افزایش مشاغل از طریق نوآوری های ســبز، ارزیابی مواد شیمیایی و داروها و جایگزین کردن آن ها با مواد شیمیایی سبز، افزایش تمایل سیاســی و اجتماعی به کاهش تولید زباله ، و بازیافت و اهمیت توســعۀ سوخت های تجدیدپذیر به عنوان یک نیاز جهانی .
مجاورت منطق آموزش شیمی سبز در برنامۀ درسی کشورهای مورد مطالعه کشور منطق رســیدگی به شکایت سازمان محیط زیست آمریکا از مدارس ، حل مشکلات به وجودآمده برای انسان و محیط ، گســترش اهداف توسعۀ پایدار، کم توجهی روش های سنتی به مسائل اجتماعی و محیط زیستی ، آمریکا کاهــش دانش آمــوزان راغب به ادامه تحصیل در شــیمی ، تغییر نگرش عمومی مردم به واژه شــیمی ، پایان پذیربودن منابع و ذخایر طبیعی کشــور، لزوم صرفه جویی در مصرف و نیاز به تغییر در برنامه های درسی (وارنر، ٢٠٠١، ویلند، ٢٠٠٨)."