چکیده:
پژوهش حاضر، باهدف تبیین تاثیر هوش اخلاقی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان با میانجیگری اعتمادآفرینی مدیران مدارس ابتدایی شهر خرم آباد انجام شد. روش پژوهش از نوع مدل یابی علی یا مدل معادلات ساختاری بوده و جامعة آماری را کلیة مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر خرم آباد در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ تشکیل داده اند که نمونة آماری پژوهش شامل ۱۰۳ نفر از مدیران و ۳۰۹ نفر از معلمان از میان آن انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامة هوش اخلاقی لینک وکیل (۲۰۰۵) با آلفای (۰/۸۴)، اعتمادآفرینی اسماعیلی طرزی و همکاران (۱۳۹۲) با آلفای (۰/۸۷)، رفتار شهروندی سازمانی سامچ و ران (۲۰۰۶) با آلفای (۰/۶۶)، استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS22 و AMOS22 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هوش اخلاقی به طور مستقیم با ضریب (۰/۳۹) و به طور غیرمستقیم با نقش واسطه ای اعتمادآفرینی با ضریب (۰/۳۰) بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیرگذار است. همچنین اعتمادآفرینی نیز بر رفتار شهروندی سازمانی با ضریب (۰/۴۵) اثرگذار است.
خلاصه ماشینی:
"بــا توجه به تأثیری که هوش اخلاقی و اعتمادآفرینی مدیران بــر عملکرد افراد و انجام رفتارهای فرا وظیفه ای دارد و همچنین نقش آن در افزایش اشــتیاق کارکنان ، روحیۀ معلمان و اثربخشی سازمان آموزش وپرورش ، اهمیت این موضوع را نشان می دهد و درواقع هر فرایندی که موجب ارتقای توانمندی نیروی انسانی سازمان آموزش وپرورش بخصوص معلمان شود اثربخشی ایجاد می کند و به طور مستقیم نیز در روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دررسیدن نظام آموزشی به اهداف خود تأثیر دارد.
بنابراین در اینجا سؤال اصلی تحقیق این است «آیا هوش اخلاقی بر رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهر خرم آباد تأثیرگذار است ؟» همچنین ، این سؤال که : «آیا میزان اعتمادآفرینی مدیران تا چه حد می تواند رفتار شهروندی سازمانی معلمان را تحت تأثیر قرار دهد؟» پیشینۀپژوهش در رابطۀ بین متغیرهای پژوهش حاضر که هر ســه متغیر به طور هم زمان کارشــده باشند تحقیقی در دســت نیست اما به شکل دوبه دو تحقیقاتی انجام گرفته است .
نوآوری پژوهش حاضر آن است که این ارتباط علی را در ســطح عملیاتی و تجربی دنبال کرده و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری ، این رابطه را در محیط مدارس مورد آزمون قرار داده اســت ؛ بنابراین ، مدل مفهومی ، باهدف شناخت نقش هوش اخلاقی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان با میانجیگری اعتمادآفرینی آزمون می گردد."