چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و شکلگیری هویت مدرن در دانشجویان دختر انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری را 326 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی در دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه هویت مدرن کیانپور و همکاران، (1393) بوده است. نتایج نشان میدهد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، رابطه مثبت و معناداری با هویت مدرن و هر چهار مولفه آن دارد. تحلیل رگرسیون دو متغیره نیز حاکی از آن است که متغیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی توانسته است واریانس شکلگیری هویت مدرن را به طور معناداری پیشبینی کند (8/50R2= ). با توجه به نتایج حاضر و به منظور کاهش تضعیف هویت ملی از طریق شبکههای اجتماعی مجازی بیگانه، راهاندازی یک شبکه ملی مجازی و توجه به برنامهریزی برای خلق منابع هویتساز مجازی جدید مبتنی بر الگوی بومی در خطمشیگذاریهای اجتماعی و فرهنگی توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
"همچنین برخی از پژوهشگران ، که جوانان را، بیشترین استفاده کنندگان از شبکه هـای اجتماعی مجازی می دانند (لیم ٧ و چو٨، ٢٠١٠)، جامعه جوان ایرانـی نیـز از ایـن قاعـده مستثنا نیست ؛ جوانان یکی از مهم ترین اقشاری هستند که به دلیل خصوصـیات مربـوط به دوره جوانی همواره بیشترین تأثیر را از رسانه های نـوین دیجیتـالی پذیرفتـه انـد؛ بـه نحوی که با گسترش شبکه های اجتماعی مجازی مختلـف ، انتخـاب هـویتی منسـجم و یگانه برای آنان با مشکل و بحران مواجه شده و این هویـت ، بـا ویژگـی چنـدپارگی و انشقاق (که ازجمله ویژگی های هویت مجازی و مدرن است )، خود را بـروز داده اسـت (کیانپور، عدلی پور و ملکاحمدی ، ١٣٩٣).
بر این اساس مطالعه بحث هویـت در میـان نسل جوان که اصلی ترین مرجع استفاده کننده از شبکه های اجتماعی تلقی می شـوند، بـه عنوان نقطه کانونی مسئله هویت ، از اهمیت شایانی برخوردار اسـت ؛ چراکـه اسـتفاده از شبکه های ارتباطی جدید، جوانان را با انواع و اقسام اطلاعـات مفیـد و مضـری مواجـه کرده است که می تواند آنان را به عنوان عمده ترین کـاربران ایـن شـبکه هـا، در معـرض پاسخ های گمراه کننده به سؤالات هویت سازشان قرار دهد (سعدی پور، ١٣٩٢) به همـین دلیل ، پژوهش در خصوص تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر هویـت جوانـان ، امـری 1."