چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه اثربخشی برنامههای تلویزیونی ورزش صبحگاهی و نقش آن بر تعهد ورزشی مخاطبان بوده است؛ بخشی از برنامههای در حال پخش شبکههای تلویزیونی، برنامههای ورزشی هستند که به منظور آموزش یا سرگرمی تولید شدهاند و سعی در جذب مخاطبان تلویزیونی به سمت خود دارند. در پژوهش حاضر، برنامه تلویزیونی ورزش صبحگاهی به عنوان متغیر مستقل انتخاب شده است تا اثربخشی آن بر روی مخاطب مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش را مخاطبان برنامه تلویزیونی ورزش صبحگاهی تشکیل میدهند. این نمونه ها به صورت هدفمند جمعآوری شدهاند و برای گردآوری اطلاعات، از چهار پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن را متخصصان ورزش و رسانه مورد تایید قرار دادهاند. ضمن اینکه پایایی آن نیز مطلوب گزارش شده است. یافتهها نشان داد که ارتباط موثر و معناداری بین متغیرهای پژوهش وجود دارد. آزمون تحلیل مسیر نیز حاکی از آن بود که متغیر مستقل بر نگرش مخاطب تاثیرگذار است و نگرش ایجاد شده از طریق متغیر مستقل بر تغییر رفتار مخاطب موثر است چنانکه موجب میشود در نهایت مخاطب به تغییر رفتار خود متعهد شود. مخاطبی که برنامه تلویزیونی را مشاهده میکند، نسبت به آن شناخت کافی مییابد و متعهد میشود که فعالیتها را انجام دهد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجـا که ورزش به استفاده درست و مثبت از وقت هـای آزاد و بیکـاری کمـک مـی کنـد، بـا ممانعت از فردگرایی و بروز رفتارهای ضد بشـری و ضـد اخلاقـی ، در ارتقـای سـطح بهداشت و تندرستی افراد جامعه ، سهم بسزایی دارد (قـدیمی ، ١٣٩٠)، تـداوم مشـارکت (تعهد ورزشی ١) در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است چنان کـه امـروزه نقـش اساسی و انکارناپذیر ورزش و نفوذ آن در ابعاد مختلف زندگی بشری ، مسئولان را بر آن داشته است تا با سرمایه گذاری در این بخش ، سهم خود را از مزایـا و منـافع حاصـل از ورزش افزایش دهند (صادقیان و همکاران ، ١٣٩٣).
پرسش هایی که پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به آن است ، عبارت انـد از: ١) آیا برنامه ورزش صبحگاهی بر نگرش مخاطب اثرگذار است ؟ ٢) تأثیر نگرش مخاطـب روی رفتار چیست ؟ ٣) آیا رفتار بر تعهد فرد اثرگذار اسـت ؟ بـا توجـه بـه اینکـه مـدل شـماتیک از نگـرش چـارچوبی مفهـومی در مـورد رسـانه و نگـرش از ورزش فـراهم می آورد، از آن برای ارزیابی اثربخشی برنامه تلویزیـونی ورزش صـبحگاهی و نقـش آن در تعهد ورزشی مخاطبان استفاده شده است .
به طـور کلـی ، یکـی از عـواملی کـه در تهیـه و سـاخت برنامـه هـای تلویزیـونی و بخصوص برنامه های ورزشی نقش دارد این است که برنامـه اثربخشـی لازم را بـر روی مخاطب داشته باشد و او را تحریک به انجام فعالیت کند و یا با فرهنگی که ایجاد کـرده است ، تغییر رفتاری را در مخاطبان به وجود آورد."