چکیده:
در عصر جهانی شدن ، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران مطرح بوده و وسیله ای برای نیل به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار قلمداد می شود بر این اساس بنگاه ها برای بقا و پیشرفت خود به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی بوده و موفقیت آنها مستلزم شناسایی عوامل تعیین کننده رقابت پذیری می باشد تا از این طریق الگویی برای ارتقاء توان رقابتی آن ها طراحی شود در این مقاله ، ابتدا با مرور پیشینه تحقیق و بررسی عوامل موثر بر رقابت پذیری ، به کمک روش تحلیل عاملی تائیدی ، مجموعه ای از شاخص های تاثیرگذار روی رقابت پذیری شناسایی و در سه شاخص اصلی (عوامل محیطی، عوامل درون سازمانی و ایجاد ارزش ادراکی) طبقه بندی می شوند و در مرحله بعدی به کمک مدلسازی معادلات ساختاری نحوه ارتباط سازه جدید و شاخص های اثرگذار بر رقابت پذیری برای موضوع تحت مطالعه بررسی می شود تا ضمن تبیین مدل مفهومی ، به ارائه مدل بومی رقابت پذیری پرداخته شود. داده های تحقیق حاضر از جامعه شرکت های بیمه مستقر در شهر تهران و از یک نمونه 138 نفره از خبرگان بیمه گردآوری و از نرم افزار لیزرل جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج مدلسازی نشان می دهد که مدل اصلاح شده تحقیق ، عامل ایجاد ارزش ادراکی را در مرتبه اول اهمیت قرار داده و عوامل درون سازمانی و محیطی را در مراتب بعدی اولویت نشان می دهد از این رو ، مدل پیشنهادی در این مطالعه متفاوت از مدل نظری اولیه تحقیق بوده است.
خلاصه ماشینی:
"طراحی مــدل مــعادلات ساختاری عوامل رقابت پذیری شرکت های بیمه دکتر محمد محمودی میمند استادیار دانشگاه پیام نور تهران دکتر محمد تقی امینی دانشیار دانشاه پیام نور تهران حسین رحیمی کلور دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه چکیده در عصر جهانی شدن ، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران مطرح بوده و وسیله ای برای نیل به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار قلمداد می شود بر این اساس بنگاه ها برای بقا و پیشرفت خود به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی بوده و موفقیت آنها مستلزم شناسایی عوامل تعیین کنندة رقابت پذیری می باشد تا از این طریق الگویی برای ارتقاء توان رقابتی آن ها طراحی شود در این مقاله ، ابتدا با مرور پیشینه تحقیق و بررسی عوامل مؤثر بر رقابت پذیری ، به کمک روش تحلیل عاملی تائیدی ، مجموعه ای از شاخص های تاثیرگذار روی رقابت پذیری شناسایی و در سه شاخص اصلی (عوامل محیطی ، عوامل درون سازمانی و ایجاد ارزش ادراکی ) طبقه بندی می شوند و در مرحله بعدی به کمک مدلسازی معادلات ساختاری نحوة ارتباط سازه جدید و شاخص های اثرگذار بر رقابت پذیری برای موضوع تحت مطالعه بررسی می شود تا ضمن تبیین مدل مفهومی ، به ارائه مدل بومی رقابت پذیری پرداخته شود."