چکیده:
مسئله رویت حسی خداوند تعالی از دیرباز مورد بحث و نزاع میان مسلمانان بوده است.یکی از مستندات طرفین نزاع،آیه سوال موسی علیه السلام(اعراف(7)،143)است.در این نوشتار پس از ارائه گزارشی از پیشینه بحث رویت و بیانی مختصر از منابع کلامی و تفسیری فریقین در موضوع رویه الباری تعالی،ادله طرفین را در استناد به آیه سوال موسی علیه السلام بررسی کرده ایم و ثابت نموده ایم که آیه نه تنها دلیل بر مدعای مثبتان رویت نیست،بلکه بر امتناع رویت حسی دلالت دارد.
The issue of seeing Allah has long been a controversial problem among Muslims. One of the reasons for the parties to the controversy is the verse that mentions Musa's request for seeing Allah ('Araf، 143). After giving a brief account of the background of the question of seeing Allah on the basis of Shia and Sunni theological and exegetic sources، the author assesses the arguments presented by the parties in favor of making use of the verses that mentions Musa's request. He proves that this verse does not prove the possibility of sensual seeing of Allah. Instead it indicates that this is impossible.
خلاصه ماشینی:
"تحلیلی از رؤیة الله تعالی در آیه سؤال موسی7 عبدالمجید زهادت ■ چکیده مسئله رؤیت حسی خداوند تعالی از دیرباز مورد بحث ونزاع میان مسلمانان بوده است.
رؤیة الباری در بین مسلمانان موضوع رؤیت از دیرزمان میان مسلمانان صدر اسلام مورد نزاع بوده است و حتی اصحاب رسول خدا9 در این مسئله با هم جدال داشتهاند (ابنحنبل، بیتا، ج6، ص49؛ ابنحجر عسقلانی، بیتا، ج8، ص468؛ ابنخزیمه، 1414ق، ج2، ص556).
به این استدلال پاسخ دیگری هم داده شده است؛ به این بیان که ماجرای سؤال موسی7 هیچ ربطی به دیدن با چشم نداشته و اصلا تقاضای رؤیت حسی نبوده، بلکه درخواست علم ضروری یا به تعبیر دیگر، کشف تام بوده است؛ بهگونهایکه هیچ شک و شبههای باقی نماند یا درخواست نشانهای از قیامت برای رفع شبهه بوده است.
و در تفسیر المیزان ضمن بحث از آیه و پاسخ به شبهه میگوید: أن قوله تعالی: «رب أرنی أنظر إلیک» الآیة أجنبیة أصلا عن الرؤیة البصریة الحسیة إثباتا و نفیا و سؤالا و جوابا، و إنما یدور الکلام فیها مدار الرؤیة بالمعنی الآخر الذی هو رؤیة القلب بحسب ما اصطلح علیه فی الروایات (طباطبایی، بیتا، ج8، ص257 و نیز ر.
نیز قرآن کریم در دو آیه دیگر تقاضای رؤیت حسی خداوند تعالی را تقبیح نموده و ناپسند دانسته است: (یسئلک أهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة)؛ اهل کتاب از تو تقاضا میکنند کتابی از آسمان (یکجا) بر آنها نازل کنی (درحالیکه این بهانهای بیش نیست)."