چکیده:
این پژوهش برای اولین بار در کشور، با عنوان تأثیر بکارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر پرورش مهارتهای حسابداری مدیریت دانشجویان حسابداری و با هدف بررسی بکارگیری روشهای موثر در دوران کارآموزی دانشجویان حسابداری، به منظور تربیت حسابداران مدیریت ماهر، انجام شده است.پژوهش حاضریک مطالعه نیمه تجربی با طراحی دو گروه قبل و بعد از گذراندن دوره کارآموزی رشته حسابداری است که بر روی 50 نفر از دانشجویان ترم آخرکارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در سال تحصیلی 95-1394 صورت گرفت. ابزارهای گردآوری داده ها، مقیاس سنجش تفکر خلاق پیتر هانی و فرم ارزشیابی مهار تهای مدیریتی در کارآموزی بر اساس روش بارس بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای t مستقل، t زوجی و آزمون همبستگی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد 72 درصد دانشجویان درگروه شاهد بعد از مداخله تفکر خلاق، سطح مهارتهای مدیریتی آنان درحد متوسط بود .ولی سطح مهارتهای مدیریتی 68درصد دانشجویان در گروه آزمون، در سطح مهارتی خوب قرار داشت. بعد از بکارگیری الگوی تفکر خلاق رانکو و چاد در کارآموزی، میانگین نمرات مهارتهای مدیریتی هم در گروه آزمون و هم در گروه شاهد افزایش معنادار یافت. البته در گروه آزمون بکارگیری الگوی تفکر خلاق در کارآموزی موجب افزایش بیشتر مهارتهای مدیریتی در ابعاد مهارتهای ویژه و عمومی مدیریت نسبت به گروه شاهد گردیده بود.
خلاصه ماشینی:
com چکیده این پژوهش برای اولین بار در کشور، با عنوان تأثیر بکارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر پرورش مهارتهای حسابداری مدیریت دانشجویان حسابداری و با هدف بررسی بکارگیری روشهای موثر در دوران کارآموزی دانشجویان حسابداری، به منظور تربیت حسابداران مدیریت ماهر، انجام شده است.
لذا نیاز امروز جامعه و سازمانها، همچنین انتظار از دانشجویان رشته حسابداری،که حسابداران مدیریت آینده سازمانها خواهند بود و در حیات و بهره وری سازمانها نقش بسزایی ایفاء خواهند نمود، کسب توانایی، مهارت و دانش کافی برای ایدهپردازی خلاقانه و ارتقاء قدرت تصمیم گیری موثر در محیطهای عملیاتی و آموزش مهارتهای حل مسئله در طول دوران دانشگاه با استفاده از الگوها و تکنیک های مدرن است.
بر این اساس، یکی از اولویتهای اساسی هر کشور، طراحی سیستم مناسب آموزشی در هر رشته و از جمله رشته حسابداری جهت تربیت بهینه دانشجویانی است که در آینده حسابداران مدیریتی خواهند شد که باید برای تصدی مشاغل مختلف مالی سازمانها و ارایه طریق موثر به مدیران دستگاهها، توان تصمیم گیری بهینه و پذیرش و انعطاف پذیری با شرایط در حال تحول بازار کار و تعاملات در سطح کلان را داشته باشند.
نتایج پژوهش بنی مهد و مهربان (1393) با عنوان مقایسه تفکر خلاقانه با موفقیت تحصیلی میان دانشجویان رشته حسابداری که به مقایسه دو گروه از دانشجویان مقطع کارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های دولتی پرداخته است، نشان می دهد خلاقیت بر موفقیت تحصیلی اثرگذار است.