چکیده:
همافزایی در رفتارهای جمعگرایانه عاملان اقتصادی، منفعت فردی را همراستا با منفعت جمعی قرار میدهد. مقاله حاضر در پی بررسی رابطه بین دینداری و تعاون از یک مطالعة آزمایشگاهی بهره برده است. از این رو بازی کالای عمومی در دو تکرار "انگیخته" و "فرضی" طی 5 گام بر روی نمونه تصادفی 138 نفره از جامعه دانشجویان دانشگاه مازندران در اسفند92 تا فروردین 93 انجام پذیرفت. متغیرهای دینداری و ابعاد شخصیت بعد از اجرای بازی توسط پرسشنامههای استاندارد اندازهگیری شد. نتایج رگرسیون پسرونده نشان میدهد که در گام اول بازی کالای عمومی کمکهای بیشتری توسط افراد با نمره بالا در زیرشاخص اخلاقیات و عبادیات ارائه شد. رابطه بین دینداری و مشارکت در عرضة کالای عمومی در مراحل بعدی بازی با پول فرضی حفظ اما در بازی انگیخته قطع شده است. یافتهها نشان میدهد که انگیزه مادی باعث رفتارهای اصلاحی برای حفظ همکاری گروهی شده، اما حذف انگیزه مادی، واکنش مشارکتکنندگان شرطی به رفتار سواری کنندگان مجانی را تشدید نموده و در نهایت سطح همکاریها به طور معنیداری کاهش یافته است. رفتار بازیکنان در آزمایش کالای عمومی نشان میدهد که مشارکت آنها بستگی به سطح مشارکت جمع دارد. آنها تمایل دارند مشارکت خود را حول میانگین مشارکت جمعی نگه دارند. دلالت سیاستی چنین رفتاری مراقبت برای جلوگیری از رفتار سواری مجانی حتی با هزینههای بالاتر از درآمد از دست رفته ناشی از آن است.
خلاصه ماشینی:
اثر دین داری بر تعاون : ارزیابی رفتار دانشجویان در بازی کالای عمومی 1 حبیب انصاری سامانی 2 علیرضا پورفرج 3 محمدتقی گیلک حکیم آبادی چکیده هم افزایی در رفتارهای جمع گرایانه عاملان اقتصادی ، منفعت فردی را هم راستا با منفعت جمعی قرار می دهد.
یافته ها نشان می دهد که انگیزه مادی باعث رفتارهای اصلاحی برای حفظ همکاری گروهی شده ، اما حذف انگیزه مادی ، واکنش مشارکت کنندگان شرطی به رفتار سواری کنندگان مجانی را تشدید نموده و در نهایت سطح همکاری ها به طور معنی داری کاهش یافته است .
سپس برای بررسی اینکه "آیا تحریک کردن ، همکاری را تحت تأثیر قرار داده است ؟" رگرسیون های جداگانه برای هر یک از چهار گروه برآورد شد.
این مطالعه در زمان های مختلف مثل شب قدر، اعیاد مذهبی و ایام غیر مذهبی در جامعه ترکیه ، برای بررسی رفتار مشارکت جویی و نوع دوستی از طریق یک بازی استاندارد یک دوره ای ١ کالای عمومی و یک بازی کالای عمومی با تنبیه در بین افراد با میزان دین داری متفاوت انجام شد.
٣-٤- روش بررسی فرضیه ها برای آزمون رابطه بین دینداری و رفتار اقتصادی با کنترل متغیرهای ابعاد شخصیت و متغیرهای جمعیتی می توان از تصریح خطی الگوی (١) استفاده نمود: Ci= βo+ β1Ri+ βoDi+ βoPi+ εi (2) که در آن C میزان مشارکت فرد است که توسط بازی کالای عمومی اندازه گیری شده است .
"Is the Hand of God Involved in Human Cooperation?" International Journal of Social Economics 36(1/2): 70–80.