چکیده:
مدیریت و راهبری را از دو بعد میتوان نگریست. بعد ارزشی و بعد علمی. مدیر باید امانتدار مسئولیت خویش باشد(بعد ارزشی) و هم کاردان و عالم به فنون خاص مدیریتی (بعد علمی). علم مدیریت جدید عمدتا شامل مباحث علمی و فنون خاص آنست. مدیریت در اسلام بهر دو جنبه فوق بصورت مشخص توجه دارد. مقاله حاضر بیانگر نمونههایی از گزینههای مدیریت اسلامی با توجه خاص به مدیریت نظامی ـ لجستیکی میباشد که از قرآن اخذ گردیده است در این شماره به کلیات بحث اشاره و نمونه هایی از شیوه گزینش در قرآن ذکر میشود.
خلاصه ماشینی:
(١) در این اصطلاح همانگونه که بلوغ صفتی جسمانی جهت تصرفات فردی قلمداد میگردد، رشد نیز صفتی روحی است و یا بهتر اینکه رشد بلوغ روحی فرد است در جهت قدرت تشخیص و درک سود و زیان و لیاقت اداره و بهره برداری صحیح از وسائل و سرمایه های زندگانی خویشتن .
در هفت سال دوم که سخت میباشد آنها را مصرف می کنید مگر مقداری راکه ذخیره می نمائید سپس سالی می آیدکه بسیار دشوارمی باشد) زمانی که پیام تعبیر به ملک مصرمی رسدوی را فرامی خواندولکن او نمی آید تا آنکه مسأله زندانی شدن وی روشن گردد -همان مطالبی راکه به اتهام آن زندانی گردیده -لذا گروهی اززنان شهادت به پاکی و درستی وی می دهند و یوسف (ع ) می گوید بدین دلیل درخواست تفحص کردم که بدانید من در پنهان خیانت نکرده ام .
آنها هنگامی که دیدند خداوند طالوت را برگزیده می گویند چگونه اوبه حکومت بر ما نائل گردیده در حالی که ما محق تریم که به حاکمیت برسیم با توجه به اینکه او فقیر است و قدرت مالی ندارد در این جا پیامبرشان می گوید خداوند او را برگزیده ودر علم و جسم برای وی فراخی عنایت کرده است (١١) .
طالوت پیامبر نیست حتی از حیث نسبت نیز بقول بسیاری گمنامست و فردی فقیر وبی چیز است ولکن شجاعت و علم و آگاهی و تدبیرش باعث گزینش الهی وی به مدیریت نظامی قوم بنی اسرائیل می گردد.