چکیده:
با الهام از یافتههای مربوط به نقش عبارتها در رشد زبانی٬ پژوهش حاضر تاثیر آموزش مقابلهای بازترکیب عبارتها بر فراگیری ساختارهای دستوری منطبق با مراحل دستوری (نحوی) نظریة پردازشپذیری را مورد بررسی قرار داد. به تعبیر دقیقتر، هدف این پژوهش بررسی پیشبینی فرضیة تعلیمپذیری بود مبنی بر اینکه آموزش فقط زمانی موثر است که به یک مرحله بالاتر از سطح دانش فعلی زبانآموزان مربوط شود. برای این منظور، سه گروه از فراگیران زبان انگلیسی از بین گروه بزرگتری از زبانآموزان انتخاب شدند. به یک گروه آموزش مقابلهای در رابطه با مفهوم و ساختار عبارتهای زبان فارسی و انگلیسی داده شد، در حالیکه گروه دوم همین آموزش را فقط به زبان انگلیسی دریافت کرد و گروه سوم بهعنوان گروه مقایسه در نظر گرفته شد. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مخصوصا از نوع مقابلهای آن بهطور معنیداری به فراگیری مراحل دستور زبان ارائهشده در نظریة پردازشپذیری در تولید شفاهی و نوشتاری کمک کرد و پیشبینی فرضیة تعلیمپذیری را نقض نمود. تفسیر نظری نتایج در قسمت بحث و بررسی پایانی ارائه میشود.
کلمات کلیدی: .
خلاصه ماشینی:
به تعبیر دقیق تر، هدف این پژوهش بررسی پیش بینی فرضیۀ تعلیم پذیری بود مبنی بر اینکه آموزش فقط زمانی مؤثر است که به یک مرحله بالاتر از سطح دانش فعلی زبان آموزان مربوط شود.
نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مخصوصـا از نوع مقابله ای آن به طور معنی داری به فراگیری مراحل دستور زبـان ارائـه شـده در نظریـۀ پردازش پذیری در تولید شفاهی و نوشتاری کمک کرد و پیش بینـی فرضـیۀ تعلیم پـذیری را نقض نمود.
لذا، پـژوهش حاضـر به بررسی این سؤال پرداختـه اسـت کـه آیـا علیـرغم موانـع تکـاملی مطـرح شـده در فرضـیۀ تعلیم پذیری ، آموزش مفهوم ، پیکربندی و ساختار عبارت های زبـان انگلیسـی و روابـط خـاص درون عبارتی و میان عبارتی میتواند هم صحت دستوری فراگیران زبان انگلیسی را بهبود بخشد و هم موجب فراگیری یک مرحلۀ دستوری بعد، بعد + ١ و بعد + ٢ شود.
آیا آموزش بازترکیب عبارت ها میتواند به فراگیـری مراحـل دسـتور زبـان مطـرح شـده توسط نظریۀ پردازش پذیری در تولید شفاهی کمک کند؟ و اگر این طور است ، آیا ایـن تـأثیرات بر حسب یک مرحلۀ بعد و مراحل فراتر از آن متفاوت خواهد بود؟ ٣.
آزمون دقیق فیشر (Fisher Exact Test) که زیرمجموعـۀ آزمـون خـی ٢ (Chi-square) است برای مقایسۀ درصد افرادی که در هر گروه مراحل بعد و بعد + ١ یـا بعـد + ٢ را یاد گرفته بودند، استفاده شد تا مرحلۀ یادگیری زبان آموزان در تولید گفتاری و نوشتاری بعد از آموزش مشخص شود.
Developmental readiness in second language acquisition.
), Investigations in instructed second language acquisition (pp.
Second language: Theory and applications (Unpublished doctoral dissertation), The Australian National University.