چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان قابلیت پیشبینی تنیدگیشغلی معلمان براساس مؤلفههای سلامتسازمانی و مهارتهایارتباطی صورت گرفتهاست. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر تبریز میباشد. نمونهآماری این تحقیق 120 نفر از معلمان ابتدایی به روش نمونهگیری خوشهای از مدارس ناحیه 1 و 2 شهر تبریز انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد مهارتارتباطی، سلامتسازمانی و تنیدگیشغلی استفاده شدهاست. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی(میانگین، انحرافمعیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین مهارتهایارتباطی و سلامتسازمانی و خردهمقیاسهای آنها با تنیدگیشغلی رابطه مثبتی وجود دارد. همچنین مهارتارتباطی و سلامتسازمانی پیشبینیکننده خوبی برای تنیدگیشغلی نیستند.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد بین مهارت - هایارتباطی و سلامت سازمانی و خرده مقیاس های آن ها با تنیدگی شغلی رابطه مثبتی وجود دارد.
به همین جهت ، توجه به مسائل معلمان در زمینه تنیدگی شغلی آن ها موضوع مهمی است ؛ زیرا که تنیدگی شغلی، تأثیر نامطلوب در نظام خانواده ، زندگی اجتماعی و فردی بر جای میگذارد، از مهم ترین آن ها میتوان به غیبت از کار، شکایت های مختلف روان تنی ، کشمکش و تضاد در محیط کار و درنهایت ترک خدمت اشاره کرد & Abdi) .
عامل دیگر که احتمالا میتواند بر تنیدگی شغلی معلمان موثر باشد، سلامت سازمانی مدارس است زیرا زمانی که مدرسه به عنوان یک سازمان آموزشی سالم باشد؛ معلمان به آموزش و یادگیری متعهد میشوند و اهداف بالاتر ولی قابل حصول برای دانش آموزان در نظر میگیرند؛ استانداردهای عملکرد سطح بالا را حفظ میکنند و محیط یادگیری منظم و جدی را به وجود میآورند.
هرچند در برخی تحقیقات گذشته ، تاثیر جو سازمانی و مهارت هایارتباطی بر تنیدگی شغلی ghodsi,2007; rajabpour, 1998; Rezaei, Hosseini, Fallahi Khoshknab, 2006; Juliet &Vijila, ) (٢٠٠٩ ,Kimura ;٢٠١٢) به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته است .
یافته های پژوهش شاخص های توصیفی مربوط به میانگین ، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره آزمودنیها در متغیرهای سلامت سازمانی و مهارت هایارتباطی با تنیدگی شغلی معلمان ابتدایی شهر تبریز در جدول (١) ارائه گردیده است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان قابلیت پیش بینی تنیدگی شغلی معلمان براساس مؤلفه های سلامت سازمانی و مهارت هایارتباطی در مدارس ابتدایی دولتی شهر تبریز با روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته است .