چکیده:
در استعارههای مبتنی بر نام حیوانات، ویژگیهای مختلف انسان با کارکرد تحقیر یا تحبیب در ساختهای واژی- نحوی مختلف توصیف میشود. هدف این جستار، بررسی کاربرد نام حیوانات در خطاب قرار دادن انسان، هم برای تحقیر و هم تحبیب، در زبان گیلکی (گونۀ اشکورات) و در چارچوب رویکرد شناختی است. برای گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته بهکار رفته است. صد نفر از گویشوران گیلکی اشکورات، فارغ از جنسیت و سن به روش خوشهای چندمرحلهای، برای حجم نمونه انتخاب شدند. به سبب آنکه نمونههای تحقیق سواد کافی برای تکمیل پرسشنامه نداشتند، روش مصاحبۀ ساختیافته بهکار رفت. در این مصاحبه، پرسشهایی پیرامون کاربرد یا عدم کاربرد نام 58 حیوان به زبان گیلکی در خطاب قرار دادن انسان (زن یا مرد)، به گونۀ تحقیر یا تحبیب و وصف موقعیت با مثال مطرح شد. مقایسۀ نتایج این تحقیق با پژوهشهایی مشابه در زبانهای دیگر، نشاندهندۀ شباهتها و تفاوتهایی است. شباهتها ناشی از انگیزهای جهانی است که در قالب نظریۀ تجسد تبیین میشود. همچنین، آگاهی از بافت فیزیکی و فرهنگی را میتوان از دلایل عمدۀ کاربرد اختصاصی عبارتهای استعاری در این زبان دانست.
In animal metaphors, different characteristics of human beings are described either abusively or affectionately in different morho- syntactic structures. This article aims to investigate the use of animal names in Gilaki (Eshkevarat variety) in addressing people both abusively and affectionately within the framework of cognitive approach. A researcher- made questionnaire was used to collect the data. One hundred native speakers were selected as the sample based on cluster random sampling regardless of age and gender. Structured interview was employed since the sample was not educated enough to fill out the questionnaire. In this structured interview, questions such as the use or the lack of the use of the animal name in addressing people (males or females), abusive or affectionate use, and describing the situation by providing an example were raised about 58 animal names. Comparing the results of this study with the results of those carried out on animal metaphors in other languages indicate some similarities and differences. The similarities are the result of a universal motivation which can be explained within the framework of Embodiment theory. Also, context awareness, physical environment, and cultural context can be regarded as the main the reasons for the special use of animal metaphors in Gilaki.Human addressing and animal metaphors in Gilaki.