خلاصه ماشینی:
"حال سئوال اینجا ست که بهرهوری شرکتهای تعاونی حملونقل جادهای کالا در مقایسه با شرکتهای خصوصی چگونه است؟آیا اصولا نوع شخصیت حقوقی و مالکیت شرکت(تعاونی یا خصوصی)تأثیری بر افزایش بهرهوری دارد؟در این تحقیق سعی شده است به این سئوالات پاسخ داده شود.
تعاونیهای حملونقل در کشور ما به دلیل نوپا بودن و نداشتن اساسنامه جامع در ارتباط با حملونقل نتوانستهاند جایگاه اصلی خود را پیدا کنند!ضمن آنکه یادآوری میگردد که اساسنامه شرکتهای حملونقل تعاونی با الگوگیری از اساسنامه تعاونیهای تولیدی و مصرفی با اندکی تغییر مورد استفاده قرارمیگیرد که شرکتهای حملونقل،مانند کرایه دریافت شده با دادههای مورد استفاده این شرکتها یا عوامل ورودی میتوان یک شاخص بهره وری ساخت و بدین ترتیب بهرهوری را اندازهگیری کرد.
فرضیه اول و آزمون آن این فرضیه به شرح زیر است: نوع مالکیت شرکتهای حملونقل جادهای کالا(تعاونی یا خصوصی)،بر شاخصهای بهرهوری این شرکتها تأثیر دارند.
همانطوری که قبلا گفته شد، فرضیه اول به شرح زیر است: نوع مالکیت(تعاونی یا خصوصی) شرکتهای حملونقل جادهای کالا،بر شاخصهای بهرهوری این شرکتها تأثیر دارد».
پس از انتخاب عناصر سه گانه نوع بار، نوع مسیر و نوع کامیون،شرکت حمل و نقل،اقدام به حمل کالاهای مورد نظر مینماید و در نتیجه این انتخابهای بهینه و همچنین انتخاب نوع شرکت تعاونی بجای خصوصی:شاخصهای بهرهوری هزینههای شرکتها در هر کیلومتر،درآمد (کرایه دریافتشده)در هر کیلومتر و هزینههای هربار نامه(هزینههای هر سفر بار)بهبود میباید که بهبود آنها منجر به بهبود بهرهوری حملونقل جادهای کالا از دید متصدیان حملونقل میشود و این بهبود بهرهوری تأثیر مثبت بسزایی در افزایش سودآوری و بهرهوری کامیونداران و رانندگان که اعضاء شرکت تعاونی را تشکیل میدهد،میگذارد."