چکیده:
مربیگری یکی از بهترین و موثرترین موضوعاتی است که میتواند موجب توسعه و پرورش استعدادهای سازمانی شود که از این طریق، پیشرفت شغلی آنها را نیز در پی خواهد داشت. برخی از پژوهشهای انجامشده با هدف اثربخشتر کردن رابطه مربیگری، بر ویژگیهایی متمرکز شدهاند که مربی بایستی داشته باشد تا تاثیرگذارتر و مفیدتر باشد. پژوهش حاضر نیز با اتخاذ رویکردی مشابه و با هدف مبنایی، بر بومیسازی مفاهیم مدیریتی از طریق محور قرار دادن قرآن کریم تاکید کرده و در پی معرفی ویژگیهای مربی صالح میباشد. روش مورداستفاده، تدبری سیاق محور است که روش تحقیق موضوعی در قرآن نام گرفته است. پژوهشگران بهمنظور شناسایی ویژگیهای مربی صالح در قرآن، پس از تعیین کلیدواژه مرتبط، آیات متناسب با آن و تدبر در این آیات نورانی، به مفاهیمی مرتبط هدف پژوهش دست یافتهاند. سپس مفاهیم مذکور که مربی را در مسیر رشد و پرورش افراد یاری میدهد در دستهبندی پنجگانهای که شامل ویژگیهای اعتقادی، اخلاقی-رفتاری، شخصیتی، روشمندی و هدفمندی میباشد معرفی کردهاند. درنهایت پیشنهاد شده است بهمنظور تکمیل و تقویت این بحث، پژوهشهایی با هدف مشابه از طریق استفاده از کلیدواژههای مشابه در قرآن کریم یا استفاده از سایر منابع اصیل اسلامی طرحریزی و اجرا شود.
خلاصه ماشینی:
"قرآن کریم در مقابل چنین شخصی ، مؤمن آل فرعون را معرفی می کند که واقعا هدفش هدایت مردم به سوی راه رشاد بود: و قال الذی ءامن یاقوم اتبعون اأهدکم سبیل الرشاد )سوره غافر، آیه ٣٨( ٤-٨- مهربانی مهربانی ، یکی دیگر از ویژگی های مربی صالح است که مبنای خیرخواهی او می باشد.
مثال دیگر در داستان اصحاب کهف است که اشاره می شود به ایشان قلوبی قوی اعطا شده بود، درحالی که در اقلیت بودند و امکان این وجود داشت که حکومت ، با آن ها برخورد شدیدی کند عقیده خود را علنی کردند: و ربطنا علی قلوبهم اذ قاموا فقالوا ربنا رب إ السماوات و الĝأرض لن ندعوا من دونه الها )سوره کهف ، آیه ١٤( إ ٥- جمع بندی و پیشنهادها همان گونه که ذکرشدتعریف اولیهمربی گری رابطه ای است میان یک مربی باسن وتجربه بیشتر و متربی با سن و تجربه کمتر با هدف کمک به توسعه شغلی متربی )Ragins and ٥ .
به عنوان مثال ، بحث حاضر ادعا نمی کند همگی مفاهیم قرآنی در موضوع ویژگی های مربی صالح را شناسایی و معرفی کرده است ، بلکه پیشنهاد می شود پژوهش های دیگر با استفاده از همین کلیدواژه توسط افراد مختلف اجرا شده و نتایج آن ها بحث حاضر را تکمیل نماید."