چکیده:
این مقاله به ارزش درک شده، از منظر اسلامی نگریسته و به بررسی تأثیر ارزش ادراک شده مقصد زیارتی بررضایت گردشگر خارجی مسلمان پرداخته است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و تعداد 153 نمونه، بااستفاده از نمونه گیری در دسترس برای مطالعه انتخاب شد. جهت بررسی روایی سازههای موجود در پرسشنامه،تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت و سپس برای آزمون فرضیهها از نرمافزار معادلات ساختاری استفاده شد.یافته های تحقیق نشان داد هزینه های ادراک شده شامل ارزش پولی ادراک شده، ریسک درک شده و زمان و تلاش صرف شده تأثیر منفی بر رضایتمندی گردشگر و مزایای ادراک شده شامل ارزش کیفی، کارایی، ارزش احساسی، ارزش اجتماعی، و شواهد فیزیکی و غیر فیزیکی اسلامی تأثیر مثبتی بر رضایت گردشگر داشته اند.
ضمن اینکه اثر تعدیل کنندگی دینداری اسلامی بر رابطه شواهد غیر فیزیکی اسلامی و رضایت گردشگر بیشتر و بر رابطه شواهد فیزیکی اسلامی و رضایت گردشگر کمتر بوده است.
This study considered the concept of perceived value from an Islamic perspective and examined the effect of perceived value of pilgrimage destination on foreign Muslim tourist satisfaction. This survey is a descriptive type research and 153 samples were selected using convenience sampling method. To determine validity, confirmatory factor analysis and for testing hypotheses structural equation modeling was used. The research findings indicated that perceived costs including perceived monetary value, perceived risk, time and effort spent have a negative effect on the tourist satisfaction while perceived benefits including perceived quality, efficiency, emotional value, social value and Islamic physical/ non-physical attributes have a positive effect on tourist satisfaction. The moderating role of Islamic religiosity on the relationship between Islamic non-physical attributes value and tourist satisfaction was high while the role of Islamic religiosity on the relationship between Islamic physical attributes and tourist satisfaction was low.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه مطالعات مديريت گردشگري،سال دوازدهم ،شماره ٣٨،تابستان ١٣٩٦،صفحات ١-٢١ تأثير ارزش ادراک شده مقصد زيارتي بر رضايت گردشگر خارجي مسلمان با در نظر گرفتن نقش دينداري اسلامي فاطمه ياوري گهر،١ مهدي ابراهيمي ،٢ سولماز بهبودي عيسي لو 3 (تاريخ وصول :٩٥/١١/١١-تاريخ پذيرش :٩٦/٣/١٦) چکيده اين مقاله به ارزش درکشده ،ازمنظراسلامينگريسته وبه بررسيتأثيرارزش ادراکشده مقصدزيارتيبر رضايت گردشگرخارجيمسلمان پرداخته است .
امافقدان توجه کافي درزمينه ي فهم وسنجش ارزش ادراک شده خصوصاًدرحوزه ي گردشگران مسلمان کاملاًمحسوس است (گالارزاوسائورا،٢٠٠٦)ونيازبه مطالعات مفهوميوکاربردي که به بررسيمفهوم ارزش ادراکشده ازديدگاه گردشگرمسلمان بپردازندوجوددارد(ادوالگوهري، .
De Ruyter et al {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سنچزوهمکاران (٢٠٠٦)؛گالارزاوسائورا(٢٠٠٦)؛ادوالگوهري(٢٠١٥) باتوجه به تعريف ارزش ادراکشده ودووجه منافع دريافت شده وهزينه هايپرداخت شده ،مي - توان دريافت که دراغلب مطالعات مذکورابعادمنفيارزش کمتردرنظرگرفته شده است ،دراکثر پژوهش هايصورت گرفته ازارزش پوليسخن گفته شده درحاليکه هزينه هايغيرپولينيزحائز اهميت بوده وبايدموردبررسيقرارگيرند.
بررسياين شاخص بين سازه هاياين تحقيق نشان ميدهد که درتماميسازه هايتحقيق به جزارزش پولي،ريسک درکشده وزمان وتلاش صرف شده امتيازاين ضريب بالاترازحدآستانه مذکورميباشد.
باتوجه به ضريب مسيربه دست آمده ميتوان بيان نمودکه ميزان تاثيرارزش کيفيادراکشده بررضايت گردشگربرابر٠/٣٥٩و مثبت است .
باتوجه به ضريب مسيربه دست آمده ميتوان بيان نمودکه ميزان تاثيرارزش کيفي ادراکشده بررضايت گردشگربرابر٠/٣٣١ومثبت است .
باتوجه به ضريب مسيربه دست آمده ميتوان بيان نمودکه ميزان تاثيرارزش کيفيادراکشده بررضايت گردشگربرابر٠/٣١٨و مثبت است .
درفرضيه نهم ضريب معناداريبرابربا٣/٣٩٩است که نشان دهنده معناداريرابطه است .
باتوجه به ضريب مسيربه دست آمده ميتوان بيان نمودکه ميزان تاثيرارزش شواهد غيرفيزيکياسلاميادراکشده بررضايت گردشگربرابر٠/٤٣٠ومثبت است .
Journal of retailing ,Integrating Muslim customer perceived value, satisfaction .
Tourism management Consumer perceived value: The .