چکیده:
در مورد جهان پس از وفات حضرت مهدی علیهم السلام دیدگاه ها و نظریاتی ارائه شده است برخی هرج و مرج پنجاه ساله برخی دیگر به وقوع قیامت بعضی استمرار حکومت توسط مهدیون و گروهی دیگر رجعت ائمه علیهم السلام را مطرح کرده اند هریک از دیدگاه های چهارگانه در میان قدما و معاصران قائلانی دارد که نیاز به تحلیل و پژوهش است. وجه اهمیت این موضوع نیز در این است که گروهی از جریان های انحرافی در فضای مهدویت با تمسک به نظریه مهدیون تلاش نموده اند تا دیدگاه خود را اثبات کنند و به ویژه رجعت ائمه علیهم السلام و مومنان و کافران محض را در دوران پس از ظهور حضرت مهدی علیهم السلام منکر شوند و از این رهگذر وجود بیست وچهار امام را برای شیعه ادعا کنند. روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و پس از جبران نواقص مطالعات قبلی اعم از عدم ارائه کامل نظریات و عدم نقد کامل دیدگاه های دیگر ، به اثبات دیدگاه رجعت ائمه علیهم السلام و حکومت ایشان پرداخته و از این رهگذر استدلال برخی جریان های مدعی را باطل نموده ایم
About the world after the death of Imam Mahdi (P.B.U.H)، there are traditions and proposed opinions. Some have pointed to the fifty years of chaos، some others have referred to the occurrence of the Resurrection، others have mentioned the continuation of governance by the Mahdi followers، and the rest have talked about the Return of the Saint Imams (Peace be upon them). Each one of these four views which requires the analysis and investigation، has some believers among the ancient and the contemporary people. The importance of this issue is in the fact that a group of diverging flows in the Mahdaviyyat atmosphere by resorting to the Mahdi followers’s view have tried to prove their own view and denied in particular the Return of the Saint Imams (P.B.U.T) and the pure believers and unbelievers in the period after the appearance of Imam Mahdi (P.B.U.H) and through this، they have claimed the presence of twenty four Imams for the Shia. The method used for this research is analytic-descriptive and after compensating for the shortcomings of the previous studies، including the lack of complete presentation of theories and complete criticism of other views، we have proved the Return of the Saint Imams (P.B.U.T) and their governance and thereby invalidated the argument of some of those claiming flows through this research.
خلاصه ماشینی:
"وجه اهمیت این موضوع نیز در این است که گروهی از جریانهای انحرافی در فضای مهدویت با تمسک به نظریه مهدیون تلاش نمودهاند تا دیدگاه خود را اثبات کنند و بهویژه رجعت ائمه( و مؤمنان و کافران محض را در دوران پس از ظهور حضرت مهدی( منکر شوند و از این رهگذر وجود بیست و چهار امام را برای شیعه ادعا کنند.
از مطالب نگارش شده بهصورت تفصیلی و غیرتفصیلی میتوان: الارشاد شیخ مفید، تاج الموالید طبرسی، صراط المستقیم نباطی بیاظی، مختصر بصائر الدرجات حسن بن سلیمان حلی، الایقاظ شیخ حر عاملی، بحار الانوار علامه مجلسی، تاریخ ما بعد الظهور سیدمحمد صدر و مقالهای با عنوان (جهان پس از امام مهدی( از دیدگاه روایات) نگارش خانم منیره قضاوی چاپ شده در شماره 32 فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود نام برد.
(مفید 1413: ج2، 386؛ نباطی عاملی، 1384: ج2، 152؛ حر عاملی، 1362: 401؛ مجلسی، 1403: ج53، 148) سیدمحمد صدر نویسنده کتاب (تاریخ ما بعد الظهور) نیز که در کتاب خود از نظریه حکومت فرزندان مهدی( _ به صورت احتمال نه قطع و یقین _ دفاع نموده است (صدر، 1412: ج3،643) در کتاب بعدی خود با عنوان (بحث حول الرجعة) پس از تحقیقاتی به نتیجه رسیده که سخن قبل اشتباه بوده و پس از حضرت مهدی( حکومت در اختیار ائمه گذشته قرار خواهد گرفت.
(ابن بابویه، 1404: 60) شیخ صدوق در گزارشی دیگر بیان میکنند که در کنار حضرت مهدی( دوازده نفر یار خالص وجود دارد که به هیچ عنوان تردیدی در مورد ایشان نمیکنند و با توجه به روایتهای قبلی این، معنای سخن امام صادق( است که: (پدرم نفرمود اینها امام هستند بلکه فرمود این افراد از شیعیان خالص (و مبلغان مهدی( میباشند)."