خلاصه ماشینی:
"اگر برنامهریزی افزایش فروش برای یک تعاونی باشد،و فرضا این تعاونی کالاهای مصرفی یک منطقه را عرضه میکند و هدف آن است که با برنامهریزی شعبهء جدید فروشگاه تعاونی دایر شود، لازم است مدیرعامل تعاونی نکاتی نظیر آنچه را در زیر میآید،در اختیار برنامهریزان قرار دهد: الف.
برای این منظور،لازم است مدیر از نخستین روزهای تصدی مسئولیت در هر فرصت ممکن این یا آن کارمند را به این یا آن دورهء آموزشی بفرستد تا هم اطلاعات آن روزبهروز بیشتر و روزآمدتر شود و هم در هنگام ضرورت از عدهای متخصص بهرهمند گردد؛شایان یادآوری است که این التفات ویژه به کارکنان سازمان مزایای متعدد دیگری نیز دارد که در مقالهء حاضر نمیتوان به آن اشاره کرد.
درعینحال،چون دموکراسی افراطی موجب میشود که کنترل از دست کارکنان و مدیر خارج شود،شایسته است مدیران در استفاده از این اصل(یا اصطلاح یا فعالیت) قبل از هرچیز به تواناییهای بدنی و ذهنی کارکنان،سپس به ظرفیت عاطفی آنان برای کنترل خود و غره نشدن از آزادی عمل،و پس از آن به توانایی خودشان در نظارت بر همهء کارکنان بیندیشند.
درعینحال،باید دانست که منظور از تعاونگری سازمانی یا برنامهریزی گروهی،این نیست که همهء اعضای گروه همزمان کار کنند،بلکه: (الف)میتوان این وظیفه را بهگونهای تعبیر کرد که فعالیت هرکس دنبالهء فعالیت نفر قبل از او باشد.
در نتیجه،لازم است مدیران با مطالعهء نوشتههای مربوط به این موضوع،که معمولا زیر عنوان مدیریت تعارض مطرح میشود و هدف آن یاد دادن روشهای مقابلهء صحیح و سودمند،با تعارض و تضاد است، بر قدرت خود برای رهبری دیگران بیفزایند و از پیامدهای منفی تعارض و تضاد جلوگیری کنند."