چکیده:
برای تحلیل جایگاه و اهمیت کتاب زنان فیلسوف در یونان و روم باستان، پس از مقدمه، در بخش اول مقاله به زمینه تاریخی آن یعنی وضعیت زنان در یونان باستان در مکان ها و زمان های مختلف در ابعاد حقوقی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی، خانوادگی و ... اشاره می کنیم. در بخش دوم به بازنمایی زنان این دوره در عرصه های اسطوره، شعر، نمایشنامه با تاکید بر اوریپیدس و فلسفه با پررنگ کردن اندیشه ارسطو می پردازیم و در بخش سوم و پایانی خود کتاب را تحلیل خواهیم کرد.
خلاصه ماشینی:
"ازآن جاکــه همــۀ ایــن زنــان تحصیل کــرده ، غیرآتنــی بودنــد 315406 و مــا هیــچ شــاعر زن آتنــی نمی شناســیم ، به طــور قاطــع می تــوان گفــت کــه تحریـم کامـل زنـان از تحصیـلات رسـمی در آتـن عامـل فوق العـاده محدودکننـده ای محســوب می شــد»(همان :٦١) می تـوان ایـن پرسـش را مطـرح کـرد کـه چـرا در تاریـخ ، اشـعار هومـر و هسـیود باقــی مانده انــد و همــگان آن هــا را می شناســند امــا اشــعار ســاپفو و دیگــر شــاعران زن در همیــن دوره از بیــن رفته اســت و در تاریــخ نمانــده تــا عیــارش مــورد قضــاوت قـرار گیـرد؟ نمایشنامه نمایشــنامه های یونانــی عرصــه حیرت انگیــزی از حضــور زنانــی اســت کــه غایبــان عرصــه عمومی انــد.
چنان کــه نوس بــاوم در گفت وگــو بــا برایــان مگــی در کتــاب فلاســفه بــزرگ آن جایی کــه نظــر ارســطو در مــورد زنــان را بــا افلاطــون مقایســه می کنــد می گویــد: «البتــه در مــورد نقــش سیاســی و مدنــی زن ، افلاطـون ثابـت کـرده کـه در بحـث از ایـن موضـوع از قیـد تقالیـد و قراردادهـای پسااپیلــزسومزمسشـــمتـارن ۱۱۲۳٩۱٥۱ عامــه آزاد اســت و می توانــد خــودش مســتقلا دربــاره آمــوزش و پــرورش زنــان از نــو فکــر کنــد و نتیجــه گرفتــه بــود کــه بهتــر اســت هــر کــس در کشــور مطابــق 315408 اسـتعدادهایش تربیـت شـود و بنابرایـن بـه زن هـم بایـد ایـن امـکان تعلـق بگیـرد کـه شـخصا ارزیابـی شـود و بـر همیـن پایـه از تعلیـم و تربیـت بهـره ببرد»(مگـی ،١٣٧٧: ٨٥-٨٦) درواقـع زمانـی کـه افلاطـون ابـراز داشـت کـه زنـان پاسـدار طبیعتـی مشـابه بــا مــردان پاســدار دارنــد، ایــن نتیجــه را در پــی داشــت کــه او بــه برابــری حقــوق ـ هرچنــد نســبی ـ در تعلیــم و تربیــت و دیگــر جنبه هــای زندگــی زنــان اذعــان کــرده بــود."