چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ و ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﭘﺮوژه ﻣﺤﻮر اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺪﯾﺮان و ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ آﺑﺎدﮔﺮان اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ ﮐﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ 108 ﻧﻔﺮ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ رواﯾﯽ آن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رواﯾﯽ ﺻﻮری و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ )ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 0/808 و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 0/784( ﻣﻮرد ﺗﺎﺋﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﻣﺪل ﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺖ و ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﯿﺪاﻧﯽ اﺟﺮا ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ دارد، ﻣﺪﯾﺮان ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺻﻤﯿﻤﯽ و ﻗﺎﺑﻞاﻋﺘﻤﺎد ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﻔﯿﺪ و ﺳﻮدﻣﻨﺪ در ﺳﺎزﻣﺎن باشند تا بتوانند شرایط توسعه و تسهیم دانش را فراهم آورند.
خلاصه ماشینی:
com چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در شرکت ها و سازمان های پروژه محور است .
موفقیت های چشمگیر دهه اخیر سازمان هایی با حداقل امکانات از یک طرف و شکست سازمان هایی با بهترین تواناییهای مادی، از طرف دیگر، بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیرمادی در موفقیت آنها بوده است که در این میان ، دانش و مدیریت دانش به عنوان عامل موثر در عملکرد سازمانی تلقی میشود.
لذا با توجه به اهمیت تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی، هدف کلی این مطالعه بررسی ارتباط میان مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در شرکت آبادگران (یکی از سازمان های پروژه محور) استان لرستان میباشد.
بر اساس هدف کلی اشاره شده ، اهداف اختصاصی این پژوهش شامل تعیین مدل های اندازه گیری مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در شرکت آبادگران از طریق تحلیل عاملی تاییدی؛ و تعیین شدت / میزان رابطه میان مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در شرکت آبادگران از طریق برآورد مدل ساختاری است .
همچنین نتایج پژوهش رسولی و همکاران (١٣٩٥) که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام دادند نیز نشان داد که بین مدیریت دانش و توسعه منابع انسانی با عملکرد سازمانی رابطه ای مثبت و معنادار برقرار است .
نتایج تحلیل همبستگی متغیرهای پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در سطح اطمینان ٩٩ درصد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج پژوهش نیز حاکی از آن بود که بین مدیریت دانش و فرآیندهای آن با یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی در شرکت های مورد مطالعه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.