چکیده:
در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ای ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺷﯿﻮه ی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ای ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ وارد ﮐﺸﻮرﻣﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﻪ روﺷﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺬاب و ﭘﺮ ﻃﺮﻓﺪار ﺑﺮای ﺑﺴﯿﺎری از ﺟﻮاﻧﺎن و ﻧﻮ ﺟﻮاﻧﺎن ﮐﺸﻮر ﺑﺮای ﮐﺴﺐ دراﻣﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻣﺎ آﯾﺎ ﻫﻤﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﮔﺎﻫﯽ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ وارد ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ وﯾﺎ ﻓﻘﻂ روﯾﺎی ﭘﻮﻟﺪار ﺷﺪن اﻧﻬﺎ را ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﻤﺖ ﻣﯽ ﮐﺸﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﻣﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ای و اراﺋﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮی روﺷﻦ از ﻧﺤﻮه ی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﯾﻦ ﻧﻮع ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ و روش ﻫﺎی آن در دﻧﯿﺎ و ﮐﺸﻮرﻣﺎن اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ روش ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﺎن اﯾﺮان زﻣﯿﻦ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ روش ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ ﺧﺒﺮﮔﺎن و اراﺋﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺑﻬﺘﺮ ﺷﺪن ﻣﮑﺎﻧﯿﺰم اﯾﻦ روش و ﺗﺤﻘﻖ ﺑﻬﯿﻨﻪ اﯾﻦ ﻧﻮع ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ان ﺷﻮد. در اﻧﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺠﯽ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای اﻓﺮادی ﮐﻪ وارد ﻋﺮﺻﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺷﺒﮑﻪ ای ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ ﺑﻬﯿﻨﻪ اﯾﻦ روش در ﺷﺮﮐﺖ اراﯾﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ در اﻧﺘﻬﺎی ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺗﻔﻀﯿﻞ ﺷﺮح داده ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
با توجه به شباهت هایی که این نوع از بازاریابی با شرکت های هرمی دارد و مکانیزمی شبیه به این شرکتها دارد نگرانی هایی را به وجود می اورد: سوالات اصلی تحقیق که ما به دنبال پاسخ انها هستیم عبارتند از: شیوه ی کار شرکت ها ی بازاریابی شبکه ای چگونه است ؟ راه کار های اثر بخشی بیشتر این نوع روش چیست ؟ آیا بازاریابی شبکه ای امری ضروری است ؟ تفاوت ان با شرکت های هرمی چیست ؟ ایا این کار قانونی است و از نظر شرعی اشکالی ندارد؟ اینده این شغل در کشور چه خواهد شد؟ در ادامه مقاله ما سعی خواهیم داشت به این سوالات پاسخ دهیم و با استفاده از مطالعه موردی شرکت بازاریابان ایران زمین با شیوه ی کار این گونه شرکت ها به خوبی اشنا خواهیم شد جدول ١ پیشینه تحقیق داخلی ردیف نشانی تحقیق عنوان تحقیق چکیده تحقیق 1 رحیمه ابراهیمی ١٣٩٠ پایان نامه دکتری , دانشگاه فردوسی مشهد بررسی فقهی حقوقی فعالیت در سیستم بازاریابی شبکه ای این مدل از فروش ، به دو دسته سالم و ناسالم تقسیم میگردد و در بخش ناسالم ، احکام تکلیفی و وضعی، بر اساس دلایل عام وخاص بررسی میشود.
مطالعه حاضر شرح شیوه ی کار یکی از شرکت های بازاریابی شبکه ای در کشور فیلیپین است ابتدا در شکل زیر نحوه تشکیل شبکه و مجموعه برای بازاریابی را مشاهده می نماییم که در ادامه به تفضیل به توضیح ان می پردازیم : ١ هر شخصی پس از خرید، به فروشنده و بقیه اعضای شبکه سود می رساند و در مرحله های بعدی، هزینه پرداخت شده خود را از طریق همان شبکه جبران می کند.