Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیرگرایی تأویلی

نویسنده:

مترجم:

ISC (7 صفحه - از 84 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، تأویل گرایی، شلایر ماخر، تأویل گرایی شلایر ماخر، دین، دیلتای، فهم، تأویل گرایی نوین، نظریات تأویلی شلایر ماخر، هایدگر

خلاصه ماشینی:

"به جای اینکه با توصیف نظریات تأویلی جانشین از بیرون نسبت به این مطلب پیشداوری کنیم، به اجمال، چهار طریقی که در آنها تأویل گرایی نوین را می توان تصور کرد، ترسیم می کنیم و هر یک از این چهار طریق تحت الشعاع سؤال متمایزی قرار می گیرند: 1ـ منظور از فهم یک متن چیست و شرایط امکان پذیری آن فهم کدامند؟ 2ـ چگونه علوم فرهنگی از لحاظ روش و شکل از علوم طبیعی متمایز می شوند؟ 3ـ شرایطی که هر نوع از فهم انسانی را امکان پذیر می سازد، کدامند؟ 4ـ چگونه می توان پاره ای از معضلات مفهومی را، که با مفاهیمی نظیر فهم و معنا پیوند خورده اند، حل کرد و چگونه چنین حلی ما را در فهم عمل تفسیر مدد می رساند؟ هر یک از این سؤالات و برداشتی که از تأویل گرایی به دست می دهند غالبا در یکدیگر تداخل کرده اند، به گونه ای که نظریه پرداز یک نوع ممکن است به موضوعاتی هم که خصیصه نوع دیگر است، بپردازد. هرچند در دوران قبل از وی مشاجراتی در خصوص تفاوت بین تفسیر مقدس و تفسیر کفرآمیز وجود داشته است، ولی شلایرماخر بود که دیلتای او را به حق، کانت تأویل گرایی لقب داد؛ زیرا این شلایر ماخر بود که استدلال می کرد کتاب آسمانی نیازمند هیچ نوع روش تفسیری خاصی نیست و پی برد که مسأله بنیادین در فهم هر متنی، به وجود آوردن شرایط پایه ای روان شناختی و دستوری لازم است و همو بود که دریافت ماهیت زبان، مسأله نظری قاطعی در مواجهه با نظریه تأویلی است؛ زیرا فقط از رهگذر زبان، می توان به معنا و مقصود شخص دیگر دسترسی پیدا کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.