چکیده:
هر چند امروزه تکثر رسانه ها باعث پیدایش مخاطب متکثر و البته تخصصی شده است و به این ترتیب نمی توان از طریق یک رسانه تمام مخاطبان مورد نظر را در مورد موضوعی به اجماع رساند؛ اما با یک برنامه ریزی درست و همه جانبه می توان از تمام امکانات رسانه ای بهره برد و در انتقال درست و به موقع اطلاعات در زمینه های جمعیتی به مخاطبان تا حدود زیادی به اهداف تعیین شده در برنامه های راهبردی جمعیتی رسید.
در حالی که انباشته شدن تسلیحات در خاورمیانه، انفجار جمعیت و جنبش اسلامی سه تهدید اصلی علیه کشورهای شمال و توسعه یافته مطرح می شود و کاهش جمعیت کشورهای اسلامی پروژه ای از قبل طراحی شده است که از طریق رسانه های جمعی این کشورها ترویج می شود در صورتی که کشورهای در حال توسعه مانند ایران، نرخ نزولی رشد جمعیت خود را کنترل ننمایند، طی چندین سال آینده با مشکل بزرگ پیری جمعیت و کاهش خطرناک جمعیت روبرو خواهند شد که هزینه زیادی را برای اقتصاد و امنیت کشور به دنبال خواهد داشت.
از این رو این مقاله به بررسی نقش رسانه ها در مهار سیاست کاهش جمعیت ایران از سوی غرب می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"در حالی که انباشته شدن تسلیحات در خاورمیانه ، انفجار جمعیت و جنبش اسلامی سه تهدید اصلی علیه کشورهای شمال و توسعه یافته مطرح می شود و کاهش جمعیت کشورهای اسلامی پروژه ای از قبل طراحی شده است که از طریق رسانه های جمعی این کشورها ترویج می شود در صورتی که کشورهای در حال توسعه مانند ایران ، نرخ نزولی رشد جمعیت خود را کنترل ننمایند، طی چندین سال آینده با مشکل بزرگ پیری جمعیت و کاهش خطرناک جمعیت روبرو خواهند شد که هزینه زیادی را برای اقتصاد و امنیت کشور به دنبال خواهد داشت .
با عنایت به مطالب فوق و اینکه مسئله کنترل و کاهش جمعیت و یا افزایش آن یکی از مقولات بارز امنیت ملی در جوامع می باشد و تصمیمات و برنامه های سیاستمداران و برنامه ریزان بایستی در جهت تقویت امنیت ملی و زدودن برنامه های متضاد با امنیت ملی باشد باید به این مهم توجه داشت که در شرایطی که در کشورمان به دلیل رویکردهای سیاسی و باورهای مذهبی و عقیدتی دارای گفتمان ویژه ای در عرصه بین الملل است که با مخالفت اساسی دشمنان نظام اسلامی مواجه می باشد، عقل و منطق حکم می کند که خطرات بلند مدت خصوصا خطرات ناشی از تحدید جمعیت جدی گرفته شود و به تبیین نقش رسانه ها دراین موارد همت گمارده و از نقش کاربردی آن غافل نشود."