چکیده:
یکی از شرط های مطرح شده در باره مسئولیت اخلاقی، شرط کنترل است. تلقی رایج، مفهوم کنترل را بر اساس دسترسی عامل به امکان های بدیل تفسیر کرده اما جبرگرایی علی با ارائه ادله ای از جمله دلیل پیامد، این تلقی را با چالش های جدی روبرو کرده است. جان مارتین فیشر تمایل دارد چالش جبرگرایی علی، به خصوص نتیجه ی برهان پیامد، را بپذیرد. لذا با توجه به آن، در مفهوم کنترل بازنگری می کند. فیشر نظریه ی خود در باب مسئولیت اخلاقی را بر مبنای مفهوم «کنترل هدایتگر» (در تمایز از کنترل نظارتی) توضیح می دهد. این نوع کنترل، دو مولفه ی اساسی و هر یک از آن ها سه ملاک برای تشخیص دارد. فیشر از این عناصر در چهار جهت استفاده ی نظری می کند: 1) بازشناسی مسئولیت اخلاقی در موقعیت های مختلف عملی؛ 2) توضیح و دفاع از انواع سه گانه ی مسئولیت اخلاقی؛ 3) پاسخگویی به نقدها و چالش ها؛ 4) بسط و توسعه ی نظریه اش.
خلاصه ماشینی:
"پرسش اصلی تحقیق چنین است : مهم ترین شرط اثبات مسـئولیت اخلاقـی از نظـر فیشـر چیست ؟ پرسش های مهمی که به توضیح ابعاد سؤال اصلی کمـک مـیکنـد بـدین شـرح اسـت : شرایط عام مسئولیت اخلاقی چیست ؟ چه انتقادها و اشکال هایی بر آن ها وارد است ؟ فیشر چگونه و بر مبنای چه چیزی، راه خود را به سوی پاسخگویی به این انتقادها باز میکند؟ «کنتـرل » چـه نقشی در تبیین مسئولیت اخلاقی ایفا میکند و اقسام آن از نظر فیشر کـدام اسـت ؟ مؤلفـه هـای کنترل هدایتگر چیست ؟ چه معیارهایی برای سنجش این مؤلفه ها وجود دارد؟ چالش هـای اصـلی مسئولیت اخلاقی و نظریات رقیب کدام است و فیشر کدام یک را به عنوان نقد جدی میپذیرد و درصدد پاسخ به آن برمیآید؟ نظریه ی مسئولیت اخلاقی فیشر را حول چه ابعاد و جهاتی میتوان توسعه داد؟ برای پاسخ جامع به این پرسش های اساسـی، تـلاش مـیشـود نظریـه ی مسـئولیت اخلاقی فیشر طی رئوس زیر مستدل و تبیین شود: پس از ایضاح مفهـوم مسـئولیت اخلاقـی بـه شرح شرایط و مؤلفه های آن در نظریه ی فیشر پرداخته میشود.
بنابراین ، توالی منتهـی بـه پیامد کلی C به دلایل چنین پاسخ میدهد که ، اگر و تنهـا اگـر سـناریوهای احتمـالی R وجـود داشته باشند که در آن ها، بدن عامل S طبـق مکانیسـم M و روش *B (نـه روش B) عمـل میکند، آن گاه عامل S میداند چه چیزی را باید به عنوان الگوی قابـل فهـم دلایـل در مقابـل عمل سناریوهای R در نظر گرفت ، تا برخی از آن ها اخلاقی باشند؛ درحالیکه سناریوی احتمـالی R وجود دارد که در آن S برای حرکت بدنش به روش *B در زمان T دلیـل دارد، و طبـق آن حرکت میدهد."