چکیده:
این کتاب یکی از پژوهش های جامع داخلی در مورد حکومت صفویه به ویژه عرصه مسایل دینی است که در سال های اخیر توسط آقای منصور صفت گل دانشیار و عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران، ابتدا به عنوان پایان نامه دکتری در گروه تاریخ دانشگاه تهران از آن دفاع شد و سپس در سال 1381 به چاپ رسید. این کتاب تاکنون مورد نقد و ارزیابی جدی قرار نگرفته است.در این مقاله کوشش می شود مطالب این اثر به طور دقیق و از دو دیدگاه نقد عناصر بیرون متن و نقد عناصر درون متن مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"نقد و بررسی کتاب ساختار نهاد و اندیشه دینی در ایران عصر صفوی (تاریخ تحولات دینی ایران در سدههای دهم تا دوازدهم قمری ) چکیده ایـن کتـاب یکــی از پـژوهش هـای جــامع داخلـی در مـورد حکومــت صـفویه بـه ویــژه عرصه مسـایل دینـی اسـت کـه در سـالهـای اخیـر توسـط آقـای دکتـر منصـور صـفت گـل دانشــیار و عضــو هیــأت علمــی گــروه تــاریخ دانشــگاه تهــران، ابتــدا بــه عنــوان پایــان نامــه دکتــری در گــروه تــاریخ دانشــگاه تهــران ازآن دفــاع شــد و ســپس در ســال ١٣٨١بــه چــاپ رسـید.
به عنوان نمونه نویسنده در فصل دوم که در آن به چشم انداز ساختار فراگیر دینی پرداخته شهر مشهد را در کنار قم و اصفهان و به عنوان یکی از سه ضلع دینی این ساختار به حساب آورده است ؛ اما هم از لحاظ مراجعـه بـه منـابع مربوط به این شهر کوتاهی شده است و شاید همین امر موجب شـده اسـت نویسـنده سـهم کمتری را در تحولات دینی عصر صفوی برای مشـهد قایـل شـود و عمـلا بسـیار کـم بـدان بپردازد و این یکی از ضعف های عمده این اثر است .
از جملـه مهمتـرین آنها در بحث از علامه کرکی است که نویسـنده بـه عنـوان اثـر گـذارترین عـالم مهـاجر در ساختار دینی عصر صفوی بسیار به او می پردازد اما در بیان نظرات و فعالیت های او به منـابع ثانویه مثل زمین در فقه اسلامی از مدرسی طباطبایی اشاره می کند و نه به نوشـته هـای خـود او١."