چکیده:
امام خمینی (ره) به عنوان متفکر دوران گذار، پس از درهم کوبیدن نظم قدیم ، بایـد نظـم جدیدی را بر ویرانه های مدنیت مشروطیت پایه ریزی می کرد. این نظم جدید بی تردیـد از مرحله در هم کوبیدن نظم قدیم ، هم به مراتب اهمیت بیـشتر و هـم نیـاز بـه طـرح مـدون منسجم و کارآمدی داشت . امام خمینی (ره) کارآمدی این نظم جدید را با توجه بـه ماهیـت جامعه سیاسی ایران، در اندیشه ها و باورهای دینی جستجو کرد و بر اساس همین اعتقادات راسخ بود که ارکان اندیشه دینی را وارد زندگی اجتماعی و نظم سیاسی جامعـه کـرد و بـا طرح تئوری حکومت اسلامی و نظریه ولایت فقیـه در کتـاب کـشف اسـرار عملایکـی از دستاوردهای اندیشه مدرن را در حوزه دولـت و قـدرت سیاسـی بـه چـالش کـشید.رفتـار سیاسی حضرت امام در آغاز مبارزات، بر اساس عمل به قدر مقدور، در قالب و چارچوب اصلاح رژیم بود، اندیشه سیاسی ایشان در این کتاب و حدود یک دهه بعد از آن اصـلاحی بود.
خلاصه ماشینی:
"امام خمینی (ره) کارآمدی این نظم جدید را با توجه بـه ماهیـت جامعه سیاسی ایران، در اندیشه ها و باورهای دینی جستجو کرد و بر اساس همین اعتقادات راسخ بود که ارکان اندیشه دینی را وارد زندگی اجتماعی و نظم سیاسی جامعـه کـرد و بـا طرح تئوری حکومت اسلامی و نظریه ولایت فقیـه در کتـاب کـشف اسـرار عملایکـی از دستاوردهای اندیشه مدرن را در حوزه دولـت و قـدرت سیاسـی بـه چـالش کـشید.
امام خمینی (ره)، تئوری حکومت اسلامی ، کشف اسرار، ولایت فقیه مقدمه در یک سده اخیر مجاهدان و مبارزانی قیام کردند و نهضت های مؤثری به راه انداختند، کـه هدف اصلی آنان احیای ارزشهای دینی بوده و تا حدود زیادی نیز توفیق پیدا کردند، ولی باید گفت هیچکدام از آنها به عظمت و بلندای حضرت امام خمینی (ره) نمی رسند و نیز باید اذعـان ____________________________ تاریخ دریافت : ١٣٩٣/٢/٢٠ تاریخ پذیرش: ١٣٩٣/٥/٥ کرد که بعد از عصر ائمه معصومین ، در احیای ارزشهای دینی و عرضـه آن بـه دنیـا خـصوصا مسأله حکومت دینی ، در کمتر زمانی کسی به مانند آن نابغه بزرگ دیده شده است و حقا بایـد حضرت امام را در صدر جدول احیاگران تفکر دینی و طرح اندیشه ضـرورت حکومـت دینـی قرار داد."