چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش آموزان رشته «معارف و علوم اسلامی» و سایر رشته های تحصیلی انجام شده است. گروه نمونه شامل 38 دانش آموز رشته علوم و معارف اسلامی (کل جامعه) و 196 دانش آموز از رشته های گوناگون تحصیلی در پایه چهارم دبیرستان های شهرستان خرم آباد (ناحیه 2 آموزش و پرورش) بود که به روش «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای» انتخاب شدند. در این پژوهش، از 3 پرسش نامه «هوش معنوی ناصری»، پرسش نامه «اضطراب بک» و پرسش نامه «افسردگی گلدبرگ» استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اضطراب در هر دو گروه به طور معنا داری از طریق عامل شکیبایی (در هوش معنوی) قابل پیش بینی بود. همچنین افسردگی از طریق عامل شکیبایی و بخشش در گروه معارف و علوم اسلامی و از طریق عوامل شکیبایی و تجارب معنوی در سایر دانش آموزان قابل پیش بینی بود. اما عامل شکیبایی پیش بینی کننده بهتری بود. همچنین در گروه «معارف و علوم اسلامی» این عوامل پیش بینی کننده های قوی تری بودند.
The present study seeks to analyze the relationship between spiritual intelligence factors with anxiety and depression among the students majoring in Islamic sciences and the students of other majors. The sample includes 38 students majoring Islamic sciences and 196 students of other majors who were in the fourth grade of high school in Khorram Abad (district 2). They were chosen by the method of multi-stage cluster sampling. Naseri spiritual intelligence questionnaire، Beck`s anxiety questionnaire and Goldberg`s depression questionnaire were used in this study. According to the analysis of multiple regression، anxiety was significantly predictable in both groups by patience (in spiritual intelligence). Also، depression was predictable by patience and forgiveness in Islamic sciences group and it was predictable by patience and spiritual experiences in other students. However، patience is a stronger predictor. Also in the case of the students majoring Islamic sciences these factors are stronger predictors.
خلاصه ماشینی:
com دریافت : ١١/٠٥//١٣٩٣- پذیرش : ١٣٩٤/٠٤/٢٩ چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین عوامل هوش معنوی بااضطراب و افسردگی در دانش آموزان رشتۀ «معارف و علوم اسلامی» و سایر رشته های تحصیلی انجام شده است .
/20 1/24 0/225 معر سمی شکیبایی -0/63 -4/53 0/000 بخشش 0/15 1/03 0/311 سایر رشته ها خودآگاهی 18/95 0/000 0/56 0/32 0/01 0/13 0/899 تجارب معنوی 0/02 -0/183 0/855 شکیبایی -0/54 -7/75 0/000 بخشش -0/10 -1/33 0/184 کل گروه نمونه خودآگاهی 22/65 0/000 0/56 0/31 0/002 0/03 0/976 تجارب معنوی 0/03 0/41 0/679 شکیبایی -0/56 -8/92 0/000 بخشش -0/05 -0/83 0/406 برای پیش بینی افسردگی از طریق عوامل هوش معنوی با در نظر گرفتن زمینۀ تحصیلی دانش آموزان نیز تحلیل رگرسیون انجام شد که نتایج در جدول ٣ آورده شده است .
همچنین در بررســـی رابطۀ عوامل هوش معنوی و افســـردگی مشخص شد که در گروه علوم و معارف اسلامی، عوامل «شکیبایی» و «بخ شش »، و در گروه سایر رشته های تحصیلی ، عوامل «شکیبایی» و «تجارب معنوی » میتواند افسردگی را پیش بینی کند که در این بین ، عامل «شکیبایی» با توجه به مقدار ضریب رگرسیون در هر دو گروه پیش بینی کننده ، قوی تری است که این میتواند ناشـی از انعطاف پذیری بیشـتر افرادی باشـد که در زندگی شـکیبایی بیشـتری به خرج میدهند.
همچنین یافته ها نشــان میدهد که در گروه علوم و معارف اســلامی نســبت به گروه دیگر، رابطۀ قوی تری بین اضطراب و افسردگی و عوامل هوش معنوی (بخصوص شکیبایی) وجود دارد که میتوان آن را به علت تأثیر زمینه های مذهبی دانست .