چکیده:
این پژوهش با هدف ارزیابی رابطه هوش معنوی و عمل به باورهای دینی با تنظیم هیجان شناختی در زنان باردار شهر تهران اجرا گردید. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. این پژوهش با استفاده از نمونه در دسترس انجام گرفته و400 تن از زنان باردار پرسش نامه «تنظیم هیجان شناختی»، پرسش نامه «خود گزارش دهی هوش معنوی کینگ» و پرسش نامه «عمل به باورهای دینی» را تکمیل کردند. یافته های حاکی از این است که بین تنظیم هیجان شناختی با هوش معنوی و عمل به باورهای دینی و مولفه هایشان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. عمل به باورهای دینی و هوش معنوی بالاتر پیش بینی کننده تنظیم هیجان شناختی کارآمدتری است. از میان مولفه های هوش معنوی، معناسازی شخصی و در بین مولفه های عمل به باورهای دینی، عمل به واجبات و دوری از محرمات پیش بینی کننده های معتبر تنظیم هیجان شناختی هستند. همچنین میان هوش معنوی و عمل به باورهای دینی در زنان باردار رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
The purpose of the present paper is examining the relationship between spiritual intelligence and adherence to religious obligations with cognitive emotion regulation among the pregnant women in Tehran. This descriptive study is a correlation. Using the available sample، 400 pregnant women completed cognitive emotion regulation، King`s spiritual intelligence self-report and adherence to religious obligations` questionnaires. The findings show that there is a significant and positive correlation between cognitive emotion regulation and spiritual intelligent and adherence to religious beliefs and their components. Adherence to religious obligations and a higher spiritual intelligence guarantees efficient cognitive emotion regulation. Among spiritual intelligence components، personal meaningfulness among the components of adherence to religious obligations and avoiding unlawful deeds predict cognitive emotion regulation. Also there is a positive significant relationship between spiritual intelligence and adherence to religious obligations among pregnant women.
خلاصه ماشینی:
میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش متغییرها میانگین انحراف مؤلفه ها میانگین انحراف استاندارد سرزنش خود و فاجعه آمیز پنداری 25/73 است٦ان٥د/ا٧رد تنظ هجان شناخت 62/36 11/71 مقابله و پذیرش 16/58 4/03 یم ی ی مثبت اندیشی 11/04 3/98 سرزش دیگران 9/00 2/41 تفکر انتقادی وجودی 19/93 4/16 هوش معنوی 63/00 12/59 معناسازی شخصی 13/48 3/10 آگاهی متعالی 17/68 4/02 گسترش خودآگاهی 11/90 3/48 عمل به باورهای دین 380/62 42/26 عمل به واجبات و دوری از محرمات 337/88 34/59 ی عمل به مستحبات و دوری از مکروهات 42/73 9/30 با توجه به اطلاعات جمع آوری شده ، ضرایب همبستگی بین متغیرهای موضوع مطالعه در ماتریس همبستگی (جدول ٢) ارائه شــده اســت .
ضرایت همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش ر متغیرها 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 تنظیم هیجان شناختی - 2 سرزنش خود و فاجعه آمیز پنداری -0/75** - 3 مقابله و پذیرش 0/55** -0/03 - 4 مثبت اندیشی 0/66** -0/14** 0/59** - 5 سرزش دیگران -0/54** 0/35** -0/17** -0/14** - 6 هوش معنوی 0/22** -0/08 0/40** 0/32** -0/12* - 7 تفکر انتقادی وجودی 0/14** -0/13* 0/35** 0/25** -0/11* 0/87** - 8 معناسازی شخصی 0/26** -0/02 0/40** 0/32** -0/12* 0/82** 0/63** - 9 آگاهی متعالی 0/19** -0/01 0/30** 0/24** -0/09 0/89** 0/69** 0/67** - 10 گسترش خودآگاهی 0/16** -0/10* 0/33** 0/28** -0/09 0/82** 0/60** 0/60** 0/63** - 11 عمل به باورهای دینی 0/30** -0/14** 0/23** 0/25** -0/22** 0/39** 0/43** 0/33** 0/32** 0/26** - 12 عمل به واجبات و دوری از محرمات 0/30** -0/15** 0/23** 0/25** -0/22** 0/38** 0/42** 0/31** 0/31** 0/23** 0/99** - 13 عمل به مستحبات و دوری از مکروهات 0/23** -0/08 0/19** 0/24** -0/14** 0/38** 0/39** 0/31** 0/29** 0/31** 0/86** 0/78** - **معناداری در سطح ٠/٠٠١ *معناداری در سطح ٠/٠١