چکیده:
تمایل به اختصاص دادن منابع کافی برای پرورش و آموزش دانش آموزان هم نشان جامعه متمدن و هم نوعی سرمایه گذاری برای آینده است . در این میان دانش آموزانی که توانایی، استعداد و ویژگی ذاتی برتری نسبت به دیگر دانش آموزان در یک مقطع تحصیلی دارند، نیازمد به مراقبت های آموزشی و پرورشی میباشند. برنامه ملی شهاب ، ماموریت شناسایی، هدایت و حمایت آموزشی، تربیتی و معنوی صاحبان استعدادهای برتر از دوره ابتدایی تا پایان دوره آموزشی متوسطه و زمینه سازی برای استمرار حمایت ها در مراحل مختلف آموزش عالی را بر عهده دارد. و آنچه که حائز اهمیت می باشد تفاوتهای فردی دانش آموزان است . آری، بایستی به تفاوتهای فردی تک تک دانش آموزان توجه داشته باشیم تا به درک درست نسبت به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دست یابیم . برنامه ملی شهاب بیشتر به تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه دارد. مطالعه صحیح و اصولی تفاوتهای فردی به معلمان کمک می کند تا درک درستی از تفاوتها داشته باشند و از تفاوتها در جهت شکوفایی بهره ببرند بنابراین ، بایستی طرح شهاب که به عنوان برنامه ملی شهاب از آن یاد میشود را تخصصی تر به اجرا درآورد. پرورش استعدادهای برتر و سرآمد و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای رشد و بالندگی دانش آموزان به عنوان سرمایه های ملی و خدادادی میتواند جزو یکی از اهداف برجسته برنامه ملی شهاب عنوان کرد. برای رسیدن به اهداف اساسی برنامه ملی شهاب بر این باور بودم که به تفاوتهای فردی دانش آموزان بیشتر توجه داشته باشم .
خلاصه ماشینی:
"طبق مفاد این طرح ، اگر بتوانیم آگاهیها و راه کارهایی در اختیار آموزگاران دوره ابتدایی قرار دهیم که علاوه بر غنی سازی و هدایت عام و ایجاد بستر رشد و پرورش استعداد همه کودکان حاضر در کلاس ، چند کودک دارای استعداد برتر شاغل به تحصیل در کلاس خود را نیز شناسایی کنند، با تسهیلاتی آن ها را زیر چتر حمایتی بگیرند و برای هر کدام مطابق با ویژگی های و تفاوت های فردی هر یک ، ویژه برنامه های آموزشی از نوع غنی سازی در نظر بگیرند، این کودکان بدون نیازبه جداسازی (که در دوره ابتدایی اصلا صلاح نیست ) بی دغدغه و بدون آن که انحرافی در یادگیری ها و تربیت آنان رخ دهد، رشد خواهند کرد.
این انواع همراه با مثال هایی از کارهایی که نماینگر قوت آنهاست ، در اینجا شرح داده می شود: مهارت کلامی: توانایی فکر کردن با استفاده از واژه ها و به کار بردن زمان برای بیان معنا (نویسندگان ، خبرنگاران ، سخنرانان ) مهارت ریاضی:توانایی انجام دادن عملیات ریاضی (دانشمندان ، مهندسان ، حسابداران ) مهارت فضایی: توانایی تجسم سه بعدی (معمارها، نقاش ها، مجسمه سازها، دریانوردها) مهارت های حسی ـ حرکتی: توانایی کار کردن با اشیا و قابلیت جسمانی (جراح ها، صنعتگرها، رقصنده ها، ورزشکارها) مهارت های موسیقی: حساسیت به زیر و بمی صدا، ملودی، ضرباهنگ ، و غیره (آهنگسازها، نوازندگان و شنونده های حساس ) مهارت های درون فردی: توانایی درک خود و اداره موفق زندگی شخصی (عالمان دینی، روانشناسان ) مهارت های بین فردی: توانایی درک و تعامل کارساز با دیگران (معلم های موفق ، متخصصان بهداشت روانی) مهارت های طبیعت گرایانه : توانایی مشاهده الگوها در طبیعت و درک نظام های طبیعی و ساخته دست بشر (کشاورزها، گیاه شناس ها، بوم شناس ها، باغبان ها) گاردنر معتقد است که هر یک از اشکال هوش ممکن است بر اثر صدمه مغزی با الگوی خاص از بین برود، که هر یک مستلزم مهارت های شناختی خاص است و هر یک خود را به نحوی منحصر به فرد هم در افراد تیز هوش و هم در عقب افتاده های هوشمندنما (افرادی که عقب افتادگی ذهنی دارند، ولی در حیطه ای خاص مانند نقاشی، موسیقی یا محاسبات عددی دارای استعدادی خاص اند) نشان میدهد."