چکیده:
زبان به عنوان برترین پدیده فرهنگی و تمدنی، یکی از مهارتهایی است که ما از سنت خارجی و اجتماع گویشوران کسب میکنیم. افزون بر این، زبان به عنوان مهمترین عامل انتقال فرهنگ و میراث گذشته، نقش تعیینکنندهای در تبیین و ساماندهی افکار و اعتقادات افراد جامعه دارد که این عامل یکی از مولفههای اصلی تشکیل هویت، شخصیت و فرهنگ جوامع محسوب میشود. با نگاهی به روابط درهم تنیده ایران و اعراب در ابعاد مختلف فرهنگی، دینی، سیاسی، سوقالجیشی و... میتوان بهراحتی به داد وستد زبانی و از طریق آن تاثیر و تاثر فرهنگی و تمدنی در طول تاریخ پی برد؛ رابطهای که بیش از هر چیز دیگر در دو سطح زبان و فرهنگ نمود مییابد. نکته حایز اهمیت درباره فراگیری یک زبان خارجی این است که با نگاهی به رویکرد فرهنگی جوامع به زبانهای بیگانه درمییابیم که این رویکرد متاثر از فرهنگ به معنای عام کلمه است. سیاستگذاریهای کلان آموزش زبان عربی در ایران نیز خواسته و ناخواسته متاثر از همین رویکرد و نگرش فرهنگی میباشد که در بسیاری از مواقع، این نگرش ـ به سبب چالشهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ـ با اهداف و راهبردهای کلان این رشته در تضاد است. در نوشته حاضر، سعی بر آن است که پس از تحلیل روابط زبانیـ فرهنگی خوب و دوستانه ایران و جهان عرب در گذشتههای تاریخ، علل و اسباب افول فراگیری زبان عربی را از دو منظر فرهنگی و سیاستگذاریها و برنامهریزیهای زبانی بازنگری کنیم و از این رهگذر، برنامهها و راهکاریی بنیادین را برای بسط آموزش زبان عربی به معنای کاربردی آن در دو سطح عمومی و تخصصی ارائه نماییم.
خلاصه ماشینی:
"٦. چارچوب پیشنهادی برای ساماندهی، بازطراحی و ارزیابی آمـوزش زبـان عربی در ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) سیاست گذاری های کلان زبانی / فلسفۀ آموزش زبان / رویکرد/ اهداف کلی / تحلیل دقیق زیرساخت ها و بسترها / (به تصویر صفحه مراجعه شود) برنامه ریزی زبانی / تعیین مسائل واهداف راهبردی / تحلیل تفصیلی فضا و محیط آموزشی / بازنمایی دقیق اهداف راهبردی در سطح زبانی / تدوین چارچوب اجرایی با ضمانت اجرا (به تصویر صفحه مراجعه شود) اجرا، پیگیری، ارزیابی، وبازطراحی و اصلاح راهبردها / ارزیابی اجرای سیاست گذاری های زبانی / ارزیابی اجرای راهبردهای درون زبانی / ارزیابی بسترها و محیط زبانی / ارزیابی بروندادهای زبانی ٦ـ١) سیاست گذاریهای کلان زبانی سیاستگذاریهای کلی دست اندرکاران آموزش زبان های خـارجی در هـر کشـوری کـه خود متأثر از عوامل و عناصر فرهنگی و اجتماعی آن جامعه اسـت ، از مهـم تـرین مؤلفـه هـای تأثیرگذار بر حوزة آموزش زبان است ؛ چراکه آموزش زبان به معنای انتقال فرهنگ و تمـدن یک جامعه ، تأثیر بسزایی بر روح و روان فراگیران و کاربران آن زبان خواهد داشـت ."