چکیده:
بارها شنیده ایم که افراد، دوستان یا آشنایان خود را که سا لها از آنها دور افتاده بود هاند، از طریق شبک ههای اجتماعی پیدا نموده و با آنان ارتباط برقرار نموده اند. شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم م یکنند که افراد به آسانی بتوانند دیگران را بیابند و با آنها ارتباط برخط داشته باشند و اطلاعات خود را با آنان به اشتراک بگذارند. سوال اینجاست که به غیر از دوستان و آشنایان، چه کسان دیگری به دنبال این اطلاعات هستند و چگونه م یخواهند از این اطلاعات استفاده کنند؟ آیا در این حریم، حقوق کاربران و مالکیت اطلاعات
به اشتراک گذاری شده رعایت م یگردد؟ الزامات اخلاقی کاربران و مدیران شبکه های اجتماعی در این شبکه ها چیست؟
خلاصه ماشینی:
شبکههای اجتماعی این امکان را فراهم ميکنند که افراد بهآسانی بتوانند دیگران را بیابند و با آنها ارتباطِ برخط داشته باشند و اطلاعات خود را با آنان به اشتراک بگذارند.
حقوق کاربران، شبکههای اجتماعی، حفظ حریم خصوصی، مالکیت اطلاعات به اشتراک گذاریشده مقدمه شبکه اجتماعی، عبارت است از پایگاهي اینترنتی که برای کاربران امکان ایجاد ارتباط، و اشتراکگذاری اطلاعات با سایر کاربران را فراهم آورده و به آنها امکان استفاده اطلاعات از اماکن دور را بر روی یک سرور مشترک به دست ميدهد.
علاوه بر این، اطلاعات کاربران ممکن است از طریق ردیابی الکترونیک به واسطه کوکیها (رشتههای کوتاه متنی که اطلاعاتی از کاربر را بر روی هارد سیستم وی ذخیره نموده و در مراجعات بعد به همان پایگاه مورد استفاده قرار میدهد.
سرویسدهندگان شبکههای اجتماعی باید این اطمینان را به کاربران خویش بدهند که حریم خصوصی آنان حفظ شده و هیچ کنترل خاصی روی اطلاعات شخصی آنان صورت نمیپذیرد.
2. کنترل و استفاده مجدد از اطلاعات: خدماتدهندگان شبکههای اجتماعی باید قبل از ایجاد هرگونه تغییر (مثل تحلیل اطلاعات شخصی افراد برای رسیدن به دانستههای جدید از وی) و يا استفاده ثانوی از اطلاعات فرد (نظیر ارائه اطلاعات به اپلیکیشنهای دیگر و پایگاههای شخص ثالث)، او را به طور کامل و روشن در جریان گذاشته و در این استفاده از اطلاعات، رضایت وی را کسب نمایند.
3. امکان ترک کامل شبکه اجتماعی: این امکان برای کاربران باید وجود داشته باشد که هر زمان بخواهند، بتوانند بهسهولت سرویسدهنده مورد نظر را ترک نموده و اطلاعات خود را بهآسانی پاک نمایند.