چکیده:
موضوع ازدواج مسلمان با غیر مسلمان در آیات مختلفی مانند: نور / 3، بقره / 221 و ممتحنه / 10 مطرح شده است، همچنین قرآن کریم در آیه 5 سوره مائده بحث نکاح مسلمانان با اهل کتاب را بیان فرموده است. مفسران فریقین در ذیل این آیه شریفه، دیدگاههای مختلفی را بیان کردهاند که میتوان در چهار دسته تقسیم نمود؛ گروهی ازدواج مسلمان با اهل کتاب را بهطور کلی ممنوع دانستهاند؛ برخی نیز آن را بهصورت کلی جایز شمردهاند و برخی آن را بهگونهای محدود پذیرفتهاند که این قسم اخیر به دو دسته تقسیم میشوند. در این نوشتار این اقوال بهطور مبسوط با شرح دلایل بیان شده و سپس تحلیل و نقد شده است و در نهایت قول به جواز نکاح با اهل کتاب، ترجیح و تقویت گردیده است.
خلاصه ماشینی:
جستاری تفسیری در حلیت نکاح با زنان اهل کتاب (بررسی تطبیقی آیه 5 مائده از منظر مفسران فریقین) محمدهادی مفتح 1 سجاد محمدنام 2 چکیده موضوع ازدواج مسلمان با غیر مسلمان در آیات مختلفی مانند: نور / 3، بقره / 221 و ممتحنه / 10 مطرح شده است، همچنین قرآن کریم در آیه 5 سوره مائده بحث نکاح مسلمانان با اهل کتاب را بیان فرموده است.
یکی از این آیات ـ آیه پنج مائده ـ حکم ازدواج مرد مسلمان با زنان اهلکتاب را بیان کرده و فرموده است: اݗلݠݧیݧݨݨݧوݧݧݨمݩݧݩ احل لݦکݧم الطیباٰت وطعاٰم الذٖین اوتوا الݨکݫݫتاٰب حل لݦکݧم وطعاٰمکمݨ حل لݠهݧݧݩݩمݨݨ والمحصناٰت من الݨمؤݨݨمناٰت والمحصناٰت من الذٖین اوتوا الݨکݫݫتاٰب منݨ قبݧݨلݫݫکم اذݢݢآٰ ءاٰتیتموهن اجݧݧݧݨورݨݦݡهنݨ محݨݧصںݦݐٖیݭݔن غیر مساٰفحٖین وݩلاٰ مٮݧݧݑحݩݐݭدݨݐٖیݦٓ اخݨݨداݠٰن ومݧݡنݨ یݫݔݧکݨفݧرݦ بالاٖݣݣݣیماٰن فٯݧݑݧد حبط عمݨݧݨݡلهݩݧۥ وهو ڡݨݐݭی الݨءاݦٰخرݦة من الخاٰسرٖین.
ب) نظرهای مفسران آراء مفسران پیرامون آیه مائده را میتوان در چهار دسته کلی تقسیم کرد: مفسران اهلسنت در تفسیر این آیه همنظرند، بر همین اساس از اهلسنت یک نظریه در ذیل این آیه وجود دارد، ولی مفسران شیعه در تفسیر آیه با یکدیگر اختلاف داشته و در مجموع میتوان نظرهای آنها را در سه دسته تقسیمبندی نمود، توضیح این چهار نظر به شرح زیر است: دیدگاه یکم: جواز نکاح با حرائر اهل کتاب بیشتر مفسران اهلسنت بر این باورند که محتوای آیه «وݩلاٰ تنکحوا المݧشݨرکاٰت حتݧݧݧݩݩݩݧݧݩݩݩݧٰی یݦوݩݩݩݘݨݨمںݩݩݐݦݦݦݦݦۚ ...
ک: آلعمران / 64؛ مائده / 72؛ توبه / 31) بنابراین در آیه 221 بقره که از نکاح با زنان مشرک منع شده شامل اهل کتاب نیز میشود، ولی این حکم توسط آیه پنجم مائده «اݗلݠݧیݧݨݨݧوݧݧݨمݩݧݩ احل لݦکݧم ...