چکیده:
جنبش فوتوریسم را نزدیک ترین و وابسته ترین جنبش هنری به مولفه های سیاسی اوایل قرن بیستم می دانیم، شروع این جنبش در زمان جنگ جهانی اول دلیلی است بر میزان تاثیرگذاری جنبش فوتوریسم بر جامعه ایتالیای آن زمان و قدرت درونی آراء هنرمندان این مکتب می باشد. پس از ایتالیا فوتوریسم با ورود به
کشورهای دیگر در سال های کوتاهی توانست فعالیت خود را در تمامی حوزه های هنری نقاشی، مجسمه
سازی، شعر، صحنه پردازی و تئاتر تحت تاثیر قرار دهد. یکی از استادان بنام این سبک ولادیمیر
مایاکوفسکی، شاعر و درام نویس روسی بود. مایاکوفسکی در نمایشنامه ی نخست خود (تراژدی
مایاکوفسکی) موضوعی را تبیین می کند که بعدها آن را به شیوه ای موکد و تداومی در دیگر آثار
نمایشی اش ادامه می دهد. مشهورترین اثرش نمایشنامه ای با عنوان "ساس" است که در سال ١٩٢٨ نوشته شد و یک سال بعد میر هولد کارگردان مشهور و صاحب سبک روسی آن را بر صحنه برد. این نمایشنامه داستان زندگی شخصی به نام پری سیب کین است که فردی انگل صفت، دوستدار شهوترانی و تفریحات ناسالم است. ساس همانند دیگر آثار فوتوریستی اثری است تخیلی و هجوآمیز که موضوع آن مبارزه با بازمانده های ذهنیت خرده بورژوایی در تمام شکل های آن است. مایاکوفسکی در این نمایش نامه نوکیسه های پس از سیاست نوین اقتصادی در اتحاد شوروی را ریشخند می کند. در این مقاله به بررسی سبک فوتوریست و تاثیر آن در نمایش نامه ی ساس می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
پس از ايتاليا فوتوريسم با ورود به کشورهاي ديگر در سال هاي کوتاهي توانست فعاليت خود را در تمامي حوزه هاي هنري نقاشي، مجسمه سازي، شعر، صحنه پردازي و تئاتر تحت تاثير قرار دهد.
در اين نوشتار تلاش خواهيم کرد با نگاهي گذرا بر پيدايش اين جنبش ، ابداعات فوتوريست ها را در عرصه تئاتر و صحنه پردازي آن بررسي کرده ، در انتها نگاهي نيز به چگونگي حيات فوتوريسم در سال هاي پس از آن و اواخر قرن بيستم داشته باشيم .
نمايش نامه ي «ساس » اثر چهارم ماياکوفسکي است که ١١ سال بعد از انقلاب روسيه و توسط نخبه ترين کارگردان تئاتر کلاسيک روسيه «مه يرهولد» به صحنه آمد.
از جماه آثار ارزشمند اين شاعر درام نويس مي توان به دو نمايش نامه ساس (١٩٢٨) و حمام (١٩٢٩) نوشته شده است اشاره کرد.
تئاتر فوتوريستي و تاثير آن بر نمايشنامه ساس مشهورترين اثر ماياکوفسکي نمايشنامه اي با عنوان "ساس " است که در سال ١٩٢٨ نوشته شد و يک سال بعد مير هولد کارگردان مشهور و صاحب سبک روسي آن را بر صحنه برد.
بررسي تئاتر ساس اثر ولاديمير ماياکوفسکي ماياکوفسکي در نمايش نامه ي نخست خود (تراژدي ماياکوفسکي) موضوعي را تبيين ميکند که بعدها آن را به شيوه اي موکد و تداومي در ديگر آثار نمايشي اش ادامه مي دهد: نفي بورژوازي به مثابه نظريه اي منحط و متمايل به استيلاي انسان ، و اثبات سوسياليزم به مثابه نگره اي پويا که در پي تثبيت اجتماعي عاري از تبعيض و آزادي انسان است .