چکیده:
در این نوشتار تلاش می شود تا ادبیات جاده ای در ایران که محصول و برایند فرهنگ و هنر این مرز و بوم
است از جنبه های تحلیل گفتمان مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار گیرد و نقاط مثبت و منفی آن مورد
ارزیابی واقع شود. ابزار تحلیل در مطالعه ی حاضر، مدل فرکلاف است به طوری که جنبه های بلاغی در
سطح توصیف و تفسیرمدل مذکور تلفیق شده است. غنای محتوی ماشین نوشته ها در سطح تبیین مدل
فرکلاف قابل پیگیری است و کنترل آن توسط نهادهای مرتبط با آن می تواند باعث تحول فرهنگی شده و
مصونیت فرهنگی و اجتماعی به دنبال داشته باشد. از جنبه ی صورت نیز رشد و بالندگی زبان فارسی
مساله ای است که می تواند با نظارت فرهنگستان و فرهیختگان دانشگاهی انجام شود.
خلاصه ماشینی:
com چکيده در اين نوشتار تلاش ميشود تا ادبيات جاده اي در ايران که محصول و برايند فرهنگ و هنر اين مرز و بوم است از جنبه هاي تحليل گفتمان مورد بررسي و تجزيه وتحليل قرار گيرد و نقاط مثبت و منفي آن مورد ارزيابي واقع شود.
ميتوان سوالاتي را جهت بررسي به اين صورت پيشنهاد نمود: ١- در ماشين نوشته ها چه ديدگاه هايي در قالب زباني تجلي يافته اند؟ ٢- از کدام صنايع ادبي براي نشان دادن محتواي ماشين نوشته ها استفاده شده است ؟ ٣- آيا بعد زيبايي شناختي در انتخاب پيکره ي ماشين نوشته ها موثر است ؟ ٤- آيا کاربرد واژه ها و اصطلاحات مربوط به ادبيات جاده اي در پيکره ي ماشين نوشته ها تاثير داشته است ؟ ٢.
فرهنگ ماشين نوشته ها اثر طبايي زواره و نکاتي در باب ادبيات جاده اي و بخشي از رمان راه ترجمه احسان نوروزي، اشياق سفر و رينگهاي سيمي ترجمه ي آزيتا افراشي، و مصاحبه اي با چند کارشناس و چاپ آن در مجله ي جستارهاي شهر سازي و موضوعاتي با کليد واژه هاي جاده ، سفر، ، جاده ابريشم و ادبيات بياباني و به طور کلي واژه هايي که در حوزه قرار ميگيرند به صورت پراکنده پژوهش هايي در مورد آنها صورت گرفته است .