چکیده:
در سال های اخیر سازمان ها و موسسات رسانه ای ملی و بین المللی به ویژه یونسکو به این نتیجه رسیده اند که مجموعه ای از شاخص های بازطراحی شده رسانه های خدمت عمومی ترتیبات مناسبی برای سامان دهی به فضای رسانه ای امروز ایجاد می کند و می تواند مبنایی برای توسعه رسانه ها در کشورهای مختلف باشد. این مقاله به شرح شاخص های مورد وثوق رسانه خدمت عمومی به ویژه آنها که از سوی یونسکو مورد تاکید قرار گرفته اند می پردازد. ویِژگی های مزبور، الگویی برای مدیریت سازمان های رسانه ای ترسیم می کند که نیازمندی های مخاطبان و فعالان رسانه ها را در نظر دارد و زمینه را برای استقرار سازوکارهای سیستمی مناسب جهت مدیریت سازمان های رسانه ای فراهم می کند. ماهیت الگو به گونه ای است که امکان تطبیق با شرایط متغیر اجتماعی در جوامع مختلف را دارد و از ابتدا بر همین مبنا شکل گرفته است. آشنایی با ویژگی های این الگو به طور قطع ادبیات نظری مدیریت رسانه را در کشور ما که رویکرد خدمت عمومی در قوانین و راهبردهای برخی از سازمان های رسانه ای آن به ویژه صداوسیما مشهود است، غنا می بخشد.
خلاصه ماشینی:
"استقلال سردبیری رسانه خدمت عمومی اتاق گفتگویی است که عقاید در آن آزادنه بیان می شود و جایی اسـت کـه اطلاعات ، عقاید و انتقادات می توانند شکل بگیرند و گردش داشته باشـند و ایـن در صـورتی میـسر است که دست اندرکاران رسانه افرادی مستقل باشند که به تبع باعث مـی شـود تـا رسـانه عمـومی آزادانه تر در مقابل فشارهای سیاسی و اقتصادی قد علم کند.
برخلاف سایر صورت هـای رسانه های جمعی ، زمانی که رسانه خدمت عمومی ها که برای گفتگو با مخاطبانشان تلاش می کند، باید درک بیشتری در میان مخاطبان و عموم ایجاد شود و آنها را در محیط و برنامه خود درگیر نمایند و اگر چه هدف فعالیتهای رسانه خدمت عمومی اطلاع رسانی ، آموزش و سرگرمی است اما ایـن کـار نباید از دیدگاه « ما می دانیم چه چیزی برای عموم مناسب تر اسـت » انجـام پـذیرد.
یعنی عدم اطمینان از توانمندی مکانیسم های بازار و رسانه های دولتی برای دستیابی به اهدافی که امروزه به طور کلی در قالب رسانه های خدمت عمومی دسته بندی شده اند و شامل اطلاع رسانی ، آموزش و سرگرمی به شکل صحیح و همه جانبه می گردد و بـرای اینکـه رسانه خدمت عمومی به این سطح از اهمیت ، قابلیت و عملکرد برسد به سازمانی عمـومی بـا حـضور عناصر فرهنگ ، دموکراسی و مشارکت شهروندی نیاز است .
٥- رسانه خدمت عمومی مظهر برنامه های با کیفیت ، به ویژه در تولید اخبار و مسائل روز است و این مهم تنها در صورتی به دست خواهد آمد کـه ژورنالیـست هـا و کارکنـان رسـانه شـرایط کـاری منصفانه و شرافتمندانه ای داشته باشند که تکثرگرایی و استقلال سردبیری را تضمین کند."