چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ملاکهای موجود ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران و پیشنهاد ملاکهای مطلوب انجام شده است. این پژوهش با روش کیفی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل اسناد و منابع مکتوب در رابطه با 1393 می باشد. با استفاده از - ارزیابی عملکرد مدیران آموزشی و همچنین مدیران دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 94 نمونه گیری هدفمند، انتخابی و در دسترس 20 نفر انتخاب گردید و برای آگاهی از دیدگاههای مدیران دبیرستانها از روش مصاحبهی نیمه ساختاریافته استفاده شد. همچنین برای شناسایی و استخراج ملاکهای ارزیابی عملکرد مدیران آموزشی از روش تحلیل محتوای پژوهشی استفاده شد. بدین صورت که از طریق تحلیل کیفی گویهها و جملات متناسب با موضوع و
سوالات پژوهش، ملاکهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه استخراج گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در حال حاضر جهت ارزیابی عملکرد مدیران از دو روش کتبی و مشاهده و شفاهی استفاده میشود. و ملاک های مختلفی از جمله: موارد ابلاغ شده، شرح وظایف مدیران بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در سه دسته مالی، آموزشی پرورشی و ابتکار و خلاقیت، برای ارزیابی عملکرد مدیران مورد استفاده قرار میگیرند. دیگر نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که از نظر مدیران بسیاری از معیارها و ملاک های ارزیابی تناسب چندانی با نحوه عملکرد آن ها در مدارس ندارند و صرفا
باعث اجرای برنامه ها توسط مدیران و کاهش اختیار آن ها می شود. این امر باعث کاهش انگیزه کافی جهت کیفیت بخشی به عملکرد موثر مدیران در سطح مدارس میشود. در پایان این مقاله پیشنهادهای جدیدی از جمله: توجه به مهارت های مدیران در روابط انسانی ، ویژگیها و مهارتهای رفتاری و ذاتی مدیریتی، توجه به تفاوتها و بار علمی و تخصصی مدیران، ارزشیابی مکرر و مستمر، ارزیابی مدیران توسط معلمان، اولیای دانش آموزان و... برای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس دبیرستان می باشد که از نظر مدیران برای ارزیابی عملکرد آنان مناسب تر می باشند.
خلاصه ماشینی:
"" (بازرگان ، ١٣٨٧) و یکی از زیرشاخه های آن مدیریت آموزشی میباشد که همین تعریف بر آن نیز صدق میکند؛ پژوهشگر هدف خود را شناسایی بهترین ملاکها برای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس با در نظر گرفتن دو مولفه ی اصلی وظایف و کارکردهای مدیر آموزشی قرار داده است تا از این طریق در جهت تحقق اهداف نظام مهم آموزشی کشور که یکی از بخش های اساسی آن "مدیران مدارس متوسطه " هستند گامی هرچند کوچک برداشته شود.
از نظر شما چه ملاکهایی باید حذف شود و چرا؟ روش شناسی پژوهش این پژوهش بر اساس شرح وظایف تعریف شده برای مدیران مدارس متوسطه توسط وزارت آموزش و پرورش ایران و همچنین کارکردهای کلیدی مدیریت آموزشی با استفاده از پیشینه و مبانی نظری موجود، در پی شناسایی ملاکهای موجود و تحلیل آن و یافتن ملاکهای مطلوب جهت ارزیابی دقیق و صحیح عملکرد مدیران مدارس بوده است .
٦. در حال حاضر ملاکهای مورد استفاده ناکارآمد کدام ها هستند؟ با توجه به اینکه بسیاری از مدیران چندین سال این سمت را در مدارس داشته اند و در فرایند ارزیابی، عملکرد آن ها مورد سنجش و ارزشیابی قرار گرفته است با ملاک های ارزیابی آشنایی دارند اما بعضی این ملاک ها را مناسب نمی دانند و معتقدند از فرایند ارزیابی باید کنار گذاشته شوند."