چکیده:
نظر به اهمّیّت نقش گردشگری در بهبود جوّ روانی و سلامت بهداشت و روان جامعه، در این مطالعه سعی بر این است که راهکارهای توسعة گردشگری اجتماعی (حمایتی) در شهر تهران برای فراهمآوردن شرایط جهت بهرهمندی تمامی اقشار از گردشگری، مورد بررسی قرار گیرد. حجم نمونة آماری 141 نفر از فعّالان حوزة گردشگری شهرستان تهران هستند که به روش نمونهگیری گلوله برفی و قضاوتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی صوری پرسشنامه به کمک اساتید و در مرحلة پیشآزمون بررسی تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 73/ 0 محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. به منظور ارزیابی وضع موجود از مدل استراتژیک سوات استفاده شد. نتایج نشان میدهد بیش از 82% از خدمات گردشگری دارای ماهیّت تجاری است و کمتر از 18% گردشگری حمایتی مورد توجّه فعّالان گردشگری قرار گرفته است. نتایج تحلیل سوات، امتیاز عوامل داخلی 018/ 2 و عوامل خارجی 418/ 2 را نشان داد و براین اساس، راهبرد اصلی پژوهش، تدافعی است. در مرحلة بعد، برای اولویّتبندی راهبردهای تدافعی، راهبردهای پیشنهادی در اختیار 30 کارشناس بخش گردشگری قرار گرفت و با استفاده از تکنیکپرامیتهتجزیه و تحلیل و اولویّتبندی شدند. نتایج مدل پرامیته نشان داد راهبردهای ارائة تسهیلات و اعتبارات زیرساختی با امتیاز 32/ 0، تشکیل واحد تخصّصی با امتیاز 28/ 0 و افزایش نقش دولت در توسعة گردشگری حمایتی با امتیاز 28/ 0 مهمترین راهبردهای شناساییشده محسوب میشود.
Tourism plays an important role at improving community mental health. Present study aims to study the strategies to improve social tourism in Teheran in order to provide suitable conditions for the benefit all people. The sample size is 141 including active tourism participants of Tehran county which were selected through snowball sampling and judgmental. The data collection tool is questionnaire. Validity of the questionnaire was proved by the experts. Besides، reliability of the questionnaire was proved by using Cronbach's alpha (0.73). SWOT model Strategic was used in order to evaluate the present condition. The results show that social tourism situation in the region has not a good situation. SWOT analysis results showed that distinction of internal factors is equal 2.018 and the distinction of external factors is equal to 2.418. Although appropriate strategies and high priorities have placed in defensive strategies، there are some suggested strategies in every four groups including defensive، aggressive، review and diversity. At the end to get priority among defensive strategies for future planning، suggested strategies were given to 30 experts in tourism sector using PROMETHEE techniques. The results of Promethee model showed that providing infrastructure and funds facilities with a score of 0.32، the formation of specialized office with a score of 0.28 and increase the government's role in development of social tourism with a score of0.28، are the most important strategies that have been identified.
خلاصه ماشینی:
"در کنگرة بـین المللـی گردشـگری اجتمـاعی (حمـایتی) در بروکسـل در سـال 1- Gladwell & Bedini 2- Klemm & Kelsey 3- Hunter-Jones 4- Shaw & Coles 5- Burnett & Baker 6- International Labor Organization (ILO) 7- Smith & Puczko 8- Maniatis 9- Stephenson & Hughes 10- International Federation of Popular Travel Organizations (IFPTO) 11- Federation of International Youth Travel Organizations (FIYTO) ١٩٦٣، سازمان های گردشـگری اجتمـاعی (حمـایتی) همـراه بـا نماینـدگان دولـت هـا، تصـمیم بـه ایجـاد دفتـر بین المللی ١ گردشگری اجتماعی (حمایتی)٢ گرفتند که هدف آنها همفکـری، همکـاری و اقـدامات مشـترک بـود (دایکمن ٣ و همکاران ، ٢٠٠٩).
ماتریس ارزیابی نقاط قوت و ضعف ناشی از عوامل داخلی گردشگری اجتماعی ( به تصویر صفحه مراجعه شود) 1- External Factor Evaluation (EFE) 2- Opportunities 3- Threats امکـان برنامـه گردشـگری بـرای افـراد سـالمند و کـم تـوان بـه دلیـل آزادبـودن وقـت و نداشـتن فعالیــت اداری و آموزشی، بالابردن اعتماد به نفس ، استفاده از ظرفیـت خـالی مراکـز اقـامتی در فصـل غیـر گردشـگری (بـالارفتن ضریب اشغال مکان های اقامتی) یا افـزایش مشـتریان هتـل هـا در فصـل هـای غیـر گردشـگری و جبـران ظرفیـت خالی قابل توجه موزه ها و اماکن تاریخی برای بازدید به عنوان مهم تـرین فرصـت گردشـگری اجتمـاعی در شـهر تهران است ؛ از دیگر سو، هزینه بالای تجهیزات تخصصی (برای افراد کـم تـوان و معلـول )، عـدم امکـان اسـتفاده از برخی تجهیزات حمل ونقل بـه دلیـل محـدودیت جسـمانی برخـی گـروه هـای هـدف ، بـالابودن هزینـه خـدمات گردشگری در تهران ، عدم توجه مسئولین بـه برقـراری عـدالت اجتمـاعی و بهـره منـدی تمـامی اقشـار جامعـه از مزایای گردشگری، عدم امکان استفاده از برخی مراکـز اقـامتی بـه دلیـل محـدودیت جسـمانی برخـی گـروه هـای هدف ، به عنوان مهم ترین تهدید برای توسعه گردشگری اجتماعی در شـهر تهـران محسـوب مـیشـود."