چکیده:
ارزیابی اثربخشی تبلیغات یکی از مسائل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات محسوب میشود. نتایج این ارزیابیها به شناسایی قوتها و ضعفهای تبلیغات کمک شایانی میکند. فشار زمانی پیام کوتاه میتواند یکی از عوامل تأثیرگذار بر این امر باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش فشار زمانی وارد بر پیام کوتاه در اثربخشی تبلیغات تلفن همراه در گروههای سنی مختلف است. در این رابطه، آزمایشی طراحی شد که برای پیادهسازی آن 60 نفر از مشتریان شرکت تبلیغاتی شاپرک در ردۀ سنی 20 تا30 و 31 تا40 سال بهطور تصادفی انتخاب شدند. این آزمایش طی 3 هفته اجرا شد؛ به این ترتیب که هر یک از گروههای فشار زمانی بالا و پایین بهطور مستقل از هم در معرض پیام کوتاه قرار گرفتند. در پایان هفته، پس از توزیع پرسشنامه بین شرکتکنندگان، نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو عامله و آزمون تی در نرمافزار SPSS19 محاسبه شد. نتایج نشان داد بهتر است پیام کوتاه تحت فشار زمانی پایین ارسال شود. همچنین سن مشتریان نمیتواند بهعنوان عامل اثرگذار بر اثربخشی تبلیغات تلفن همراه عمل کند.
خلاصه ماشینی:
هـدف ایـن پـژوهش بررسی نقش فشار زمانی وارد بر پیام کوتاه در اثربخشی تبلیغات تلفن همراه در گروه های سـنی مختلف است .
به بیان دیگر تبلیغات ، نگرش ها و رفتار خرید مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار داده و با افزایش آگاهی از برند و ارتقای تصویر آن ، سازمان ها را در افـزایش سـهم بـازار یـاری مـی دهـد (مرتضوی ، کفاش پور و ارجمندی نژاد، ١٣٨٩).
از مهم ترین ویژگی های تبلیغات تلفن همـراه تعـاملی و شخصـی بـودن آن اسـت ؛ زیـرا تعاملات بسیار سریع و آسان ، ارزان و مؤثری بین مشتریان و شرکت به وجود می آورد و مـی تـوان به کمک آن ، پیام ها را به طورکلی شخصی و بدون در نظر گرفتن تفاوت هـای زمـان و مکـان بـه مخاطبان هدف منتقل کرد.
در این پژوهش نیز تأثیر متغیر سن به عنوان متغیر سوم و تعدیل گر بر اثربخشی تبلیغات تلفن همراه در دو گروه فشار زمانی از این طریق محاسـبه شـده است که جدول ٩ نتایج آن را به نمایش می دهد.
Evaluating the effectiveness of advertising and identify the most important factor of it in Parsian Bank in Tehran, Quarterly Journal of Marketing Research New, 1(2), 17- 40.