چکیده:
بهدلیل پیشرفت فناوری و نیاز به سرعت عمل در ارتباطات و انجام معاملات، موضوع تجارت اجتماعی در کانون توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید بهواسطۀ اعتماد است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش، آن دسته از کاربران اینستاگرام که حداقل یک بار از طریق این شبکۀ اجتماعی خرید انجام داده باشند، در نظر گرفته شده است. با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی (در دسترس) 165 نفر برای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد بین قابلیتهای تجارت اجتماعی و نگرش مشتریان به خرید بهطور مستقیم و بهواسطۀ اعتماد بهطور غیرمستقیم رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین هر یک از ابعاد قابلیتهای تجارت اجتماعی بهجز حمایت اطلاعاتی، بر نگرش مشتریان به خرید تأثیر مثبت و معناداری میگذارد. بنابراین قابلیتهای تجارت اجتماعی عامل برجسته و تأثیرگذارندهای بر نگرش مشتریان نسبت به خرید محسوب میشود.
خلاصه ماشینی:
تأثیر قابلیت های تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید به واسطة اعتماد (مطالعة موردی : کاربران اینستاگرام ) ١، مونا جامی پور٢، فاطمه ابراهیمی دلاور٣ حسین معینی به دلیل پیشرفت فناوری و نیاز به سرعت عمل در ارتباطات و انجام معاملات ، موضـوع تجارت اجتماعی در کانون توجه قرار گرفته است .
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت های تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید به واسـطة اعتمـاد اسـت .
آیا اعتماد، بین قابلیت های تجارت اجتماعی و نگرش مشـتریان ، نقـش میـانجی گـری دارد؟ پیشینة نظری پژوهش با توجه به موضوع پژوهش ، در این بخش نخسـت اهمیـت نگـرش مشـتریان بـه خریـد مطـرح می شود؛ سپس مفاهیم رسانه های اجتماعی ، تجارت اجتمـاعی و قابلیـت هـای تجـارت اجتمـاعی تشریح شده و در انتها اعتماد و ضرورت آن در تجارت اجتماعی بررسی می شود.
حضور اجتمـاعی ، ارتبـاط بـا خریداران و فروشندگان ، گروه ها و جوامع مجازی ، حمایت اطلاعاتی و عاطفی ، سفارشـی سـازی و قابلیت استفاده ، از جمله قابلیت های مهم تجارت اجتماعی هستند که توضیحات مربـوط بـه هـر یک در جدول ٢ آمده است .
حضور اجتماعی اعتماد ارتباط با خریداران ارتباط با فروشندگان نگرش مشتریان قابلیت های گروه ها و جوامع مجازی به خرید تجارت اجتماعی حمایت اطلاعاتی حمایت عاطفی سفارشی سازی قابلیت استفاده شکل ٢.
١. قابلیت های تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید، اثر مثبت و معناداری دارد.
در شکل ٤ نیز اثر هر یک از قابلیت های تجارت اجتمـاعی بـر نگـرش مشتریان به خرید بررسی شده است .
Effect of social commerce factors on user purchase behavior: An empirical investigation from renren.